МОН пита учителите за учебните програми от I до Х клас – до 8 април педагозите ще могат да оценяват учебните програми по предметите, които преподават, попълвайки електронна анкета на образователното министерство.

До каква степен се усвояват новите знания? Разбираеми ли са за учениците темите и термините в учебния материал, включен в учебните програми?….това са само част от въпросите, съдържащи се в онлайн анкета на МОН, насочена към мнението на учителите. Ние също потърсихме тяхното мнение по поставената тема. Посетихме асеновградското ОУ „Отец Паисий“, където се срещнахме с дългогодишния преподавател в начален етап Ирена Петрова. Тя сподели с нас, че проблемът не е в прекалената натовареност на учебните програми, а по-скоро се крие в това, че при тях липсва повече практическа насоченост. Главният учител посочи още, че в много случаи децата не разбират прочетеното и не могат да отговарят на въпроси, свързани с текстовете, заради ограничен активен речник. А за да обогатят този речник е  необходимо да четат повече книжки или при по-малките – да им се чете, тъй като при филмчетата или клиповете в телефоните има повече картинки, които не обогатяват  речника, а напротив.

Мая Рудева е преподавател по БЕЛ в прогимназиален етап в ОУ „Отец Паисий“. Тя също сподели, че според нея трябва да има повече време за упражнения, което всъщност не е заложено в програмата. Според нея при по-големите деца често буквално се препуска от урок на урок. Те нямат време да усвоят материала и да правят практически упражнения по него.

И Ирена Петрова, и Мая Рудева споделиха, че ще попълнят анкетата на МОН с надеждата, че забележките на преподавателите ще бъдат взети под внимание.

В самата електронна анкета Министерството на образованието и науката задава на учителите по общообразователни предмети от I до X клас в цялата страна различни въпроси, свързани с учебните програми. Преподавателите ще имат възможност да посочат причините за неефективното им прилагане и да дадат предложения за подобряването им. Участието е доброволно, като от МОН се надяват на голяма активност.

Анкетите ще бъдат налични до 8 април в портала edu.mon.bg, като до скоро все още не бяха активни, споделиха с нас учителите. Резултатите от проведеното проучване ще бъдат обобщени автоматично, запазвайки по този начин анонимността на участниците. Предстои МОН да направи и анонимно допитване до учениците от III до X клас, за да провери доколко сложен им се струва учебният материал. Анкетата ще се разпространява чрез ученическите съвети и също ще се попълва по желание.