По вариант 2 работеха седмокласниците на националното външно оценяване по български език и литература, което се проведе вчера. Изпитният вариант беше изтеглен в МОН. Изпитът започна в 9.00 часа сутринта в близо 1700 училища в страната. Над 17 000 квестори бяха ангажирани с изпита по БЕЛ за 56 хиляди седмокласници. Самото национално външно оценяване е разделено на две части – първата е с продължителност 75 минути, а втората – 90 минути. Учениците със специални образователни потребности разполагат с повече време за работа. Общо задачите са 26. 18 от тях са с четири възможности за отговор; 6 са с кратък свободен отговор, една – с разширен. Учениците трябваше да напишат в текст от 3 – 4 изречения какво е внушението на думите на Серафим от едноименния разказ на Йордан Йовков: „Какво съм направил! Никому нищо не съм направил …“
А в последната задача, която предполага създаване на текст по неизучавано произведение, тази година седмокласниците писаха преразказ от името на неутрален разказвач по творбата „Урок по японски“ на Виктория Бешлийска. Текстът е създаден специално за националното външно оценяване. През 2024 г. авторката му беше определена от читателите на Столичната библиотека за Писател на годината, уточниха от образователното министерство.
Ден след провеждането на т.нар. матура, питаме преподавател, който от години подготвя седмокласниците за важния за тях изпит – кое най-много затруднява учениците в VII клас на Националното външно оценяване по Български език и литература. Дияна Шекерова е старши учител по БЕЛ в СУ „Отец Паисий“ в град Куклен. Тя коментира, че като цяло изпитният вариант не е бил труден и учениците, които са се подготвили добре, не би трябвало да се затруднят при решаването на теста. Все пак някои от тях са споделили, че задача номер 16 ги е затруднила. Тя гласи следното:
„Като имате предвид информацията от текста, в листа за отговори запишете ДВА
документа, според които училището въвежда ограничения за използване на мобилни
телефони“.
Повечето ученици са открили само единия документ – Закона за предучилищното и училищното образование, пропускайки Правилника на училището.
Това, което прави впечатление е, че тази година задачите, особено литературните въпроси, са предимно от материала, изучаван в шести клас, посочи още преподавателят по БЕЛ. Това не означава, че децата следва да изпитат затруднение, тъй като самото НВО е ясно, че обхваща материала от пети, шести и седми клас. „Серафим“ на Йовков е благодатно произведение, учениците следваше да наблегнат върху това, че героят поставя другите на първо място, пред себе си, да посочат, че той спазва християнските добродетели – да помагаш на хората, уточни Дияна Шекерова. А в последната задача, за създаване на текст по неизучавано произведение, тя сподели, че децата са определили текста като лесен, но някои са се затруднили да запомнят японските имена.
И след този изпит и преди утрешния- по математика, Дияна Шекерова пожела на всички седмокласници да постигнат такива резултати, които биха им помогнали да бъдат приети в мечтаното училище, но на първо място – да бъдат здрави.
Теста по БЕЛ и верните отговори към него можете да откриете на сайта на МОН. Резултатите от националните външни оценявания след VII клас ще бъдат обявени до 1-ви юли включително. Те ще бъдат вписани в удостоверението за завършен прогимназиален етап и са основен елемент при балообразуването за прием в VIII клас.