Онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата. То е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение, коментира министърът на образованието и науката, Красимир Вълчев в ефира на националната телевизия тази сутрин.

Според министър Вълчев много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко – в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки.

От първи до четвърти клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка, категоричен бе министърът. В момента има близо 600 деца от пети до дванадесети клас, които са избрали да останат да се обучават вкъщи, обобщи министърът.

Според Вълчев системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение – намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.

Министър Вълчев обясни също, че повечето родители искат децата им да учат в клас.

„Настроенията се менят, преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск“, допълни той.

Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в четвърти и десети клас, тъй като не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, ще бъде по-лоша, отколкото е сега, каза още Красимир Вълчев.

Омбудсманът поиска отмяна на матурите за четвърти и десети клас . „Дадохме възможност за първи-трети клас да се удължи с три седмици учебната година, за четвърти-шести клас с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември“, каза още министърът.

Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира. Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи, допълни Вълчев.

„Януари и февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина“, каза той.