Големият проблем пред учениците в началното училище продължават да са отворените въпроси, тълкуването и аргументирането на личен избор в пространственото мислене, навиците за възпроизвеждане, а не разбиране на материала.

Този извод е направен от Министерството на образованието при представянето на резултатите от националното външно оценяване на учебната 2012-2013 година за учениците след 4 клас.

Над95% от учениците са взели участие в тазгодишния външен изпит или общо 59 637 ученици от 1871 училища в страната.

Анализът на резултатите сочи,че се забелязваспад в резултатите по Български език и литература, като процентът на успешно преминалите изпита ученици се смъква на 67,05% за сметка на 72,65% през 2012 година, а освен това е най-ниският от въвеждането на външното оценяване през 2007 година досега.
Резултатитепо Математика, Човекът и природата и Човекът и обществото остават без съществена промяна съответно 69,80%, 81,25% и 74,20%.

 „Дори единученик, който не се е справил с теста е сериозен проблем, а 24%, колкото е общият брой на неуспешно преминалите изпита, трябва да ни притеснява изключително много“, е становището на новият министър на образованието Анелия Клисарова, тъй като, по думите й, тези децадо 8 клас тотално отпадат от системата, остават неграмотни и без шансове за работа или каквото и да било развитие в живота.

На базата на направените анализи от МОМН считат,че през следващата година трябвада се акцентира върху практическата насоченост на знанията, разнообразяване на видовете задачи и усъвършенстване на задачите от отворен тип.