От 31 март Агенцията по заетостта откри процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при обявеното извънредно положение. Компенсациите са в размер 60 на сто от размера на осигурителния доход за януари 2020 г. за всеки работник и служител, поставен в ситуация, при която работодателят е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители или е установил непълно работно време в предприятието или в негово звено. Така мярката получи наименованието 60 на 40. Естествено възникнаха много въпроси – относно условията и начина за кандидатстване, реда за изплащане на компенсациите и т.н. Ето защо, с цел разясняване на процедурата, се свързахме с Петя Илиева – директорът на дирекция „Бюро по труда” – Асеновград, тъй като именно там асеновградските работодатели следва да подадат своите документи. Тя посочи, че до вчерашния ден подадените заявления са 16 за 117 назначени лица. Разговорът ни с Петя Илиева може да гледате тази вечер в новинарската ни емисия от 19:30 и от 22 часа. Междувременно публикуваме отговорите на въпросите, които зададохме и получихме от дирекция „Бюро по труда” – Асеновград:
1. Може ли да се кандидатства по мярката 60/40 ако няма спад на оборота с 20 %?
Отговор: В конкретния случай, работодателят може да се възползват от помощта единствено, ако попада в хипотезата на чл. 1, ал. 1 от постановлението, а именно:
„На работодател, който поради извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., със своя заповед, издадена въз основа на заповед на държавен орган е преустановил работата на предприятието или на част от предприятието, може да се изплащат суми съгласно §6 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. като компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятието“.
В този случай следва да се представят следните документи:
1. Заявление за изплащане на компенсации и декларации (образец 1);
2. Списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на компенсации (в електронен формат по образец, еднакъв за всеки вид заявления);
3. Ваша Заповед за преустановяване на работа, (заверено копие).
Информация за реда и условията за кандидатстване за компенсации можете да намерите в рубрики „Изплащане на компенсации за запазване на заетостта” на началната страница на интернет сайта на Агенцията по заетостта и в раздел „Предлагащи работа”.
2. Могат ли да се получат компенсации, в случай че се отговаря единствено на условието за намален оборот, а не е налице намалено работно време или прекратена дейност?
Отговор: Съгласно чл. 2, ал. 2 от ПМС № 55/30.03.2020г., за изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 2 и 3 могат да кандидатстват работодатели от всички сектори от Класификацията на икономическите дейности (КИД -2008), с изключение на секторите А, К, О, Р, Q, T и U, които отговарят на критериите по ал. 1, т. 1 и т. 3-7 и са декларирали намаляване на приходите от продажби.
В тази връзка, за кандидатстване за компенсации по ПМС № 55 от 30.03.2020г. работодателите следва да са декларирали и доказали със съответни документи намаляване на приходите от продажби (съгласно чл. 2, ал. 2), като трябва да е изпълнено поне едно от условията по чл. 1, ал. 2 или чл.1, ал.3 от ПМС 55/2020.
3. Работодатели от всички сектори ли могат да кандидатстват за компенсации?
Отговор: Компенсации могат да се изплащат на работодател, който:
1. поради извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., със своя заповед, издадена въз основа на заповед на държавен орган, е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители и в случай, че заявява изплащане на компенсации за работници и служители, осигурени в икономическите дейности, посочени в Приложението към Постановлението – Списък на икономически дейности по чл. 2, ал.1 т. 2 съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД -2008). – съгл. Чл.1, ал.1 от ПМС 55/2020г.
2. Съгласно чл. 2, ал. 2 от ПМС № 55/30.03.2020г., за изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 2 и 3 могат да кандидатстват работодатели от всички сектори от Класификацията на икономическите дейности (КИД -2008), с изключение на секторите А, К, О, Р, Q, T и U, които отговарят на критериите по ал. 1, т. 1 и т. 3-7 и са декларирали намаляване на приходите от продажби.
4. Възможно ли е самоосигуряващо се лице да се възползва от този тип компенсации, след като реално няма работодател ?
Отговор: Компенсации, по смисъла на посоченото ПМС, се изплащат на работодатели за запазване на заетостта на работници и служители при преустановяване на работата на предприятието, които са осигурени по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване. В тази връзка, самоосигуряващите се лица не попадат в посочения обхват и не подлежат на компенсация по тази мярка.
5. А самият работодател може ли да бъде включен в списъка с лицата от неговата собствена фирма, за които следва да бъдат получени компенсации?
Отговор: Компенсации, по смисъла на посоченото ПМС, се изплащат на работодатели за запазване на заетостта на работници и служители при преустановяване на работата на предприятието, които са осигурени по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване.
6. Ако помощта бъде отказана по някаква причина, този отказ може ли да се обжалва или просто следва да се отстранят причините за отказа (в случай, че това е възможно)?
Отговор: Решенията на Комисията ежедневно се отразяват в Протокол за съответствие или несъответствие на работодателите с критериите за изплащане на компенсации. Дирекция „Бюро по труда” в срок до 2 работни дни от датата на протокола уведомява работодателите за решението на Комисията, като в случай на неодобряване, посочва причините/критериите, по които е установено несъответствие.
Ако посочените пропуски/несъответствия могат да се отстранят, работодателят отново може да кандидатства със съответния пакет документи.
7. Колко време след одобрението трябва да започне изплащането на компенсациите и какъв е редът за самото изплащане?
Отговор: Документите се разглеждат за съответствие или несъответствие с изискванията на ПМС №55/30.03.2020 г. в срок до 7 работни дни от подаването им, като за резултатите информация се предоставя на работодателя и Национално осигурителния институт. Информация за одобрените работодатели се предоставя от Агенцията по заетостта по служебен път на Националния осигурителен институт.
Работодателят ще бъде уведомен писмено от Дирекция «Бюро по труда» дали е одобрен/неодобрен за изплащане на компенсации по реда на ПМС №55/30.03.2020 г. Уведомяването се извършва по начина, по който са получени документите от съответния работодател.
Трябва да добавим и че срокът, който бе определен за подаване на необходимите документи, отпадна и към момента няма фиксиран такъв. А всички, които имат въпроси, могат да проверят актуалната информация по темата в сайта на Агенцията по заетостта, където са публикувани и телефонните номера на Бюрата в страната.
Важно пояснение е и че заявлението и документите за изплащане на компенсации следва да се подават към Дирекция „Бюро по труда”, обслужваща територията по мястото на работа на съответните работници и служители. А самите документи е препоръчително да се подават по електронен път или чрез лицензиран пощенски оператор и само при невъзможност за ползване на тези два начина – чрез посещение в бюрото по труда.
Компенсации се изплащат за целия период или за част от периода на действие на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., но за не повече от три месеца.
В случай на възстановяване на работа през периода на изплащане на компенсациите, работодателят трябва да уведоми чрез дирекция „Бюро по труда“ писмено Агенцията по заетостта в срок от 3 работни дни от датата на издаване на заповедта за възстановяване на работа.