Една от темите, засегнати по време на августовското заседание на Общински съвет – Асеновград, бе свързана със сметосъбирането и сметоизвозването. Общинският съветник Красимира Йовкова отправи към кмета на Асеновград следните въпроси по темата: – Как оценява общинската администрация качеството на текущото изпълнение на сметосъбирането? – Има ли сключен действащ договор с фирма изпълнител на услугите, свързани със сметосъбиране и сметоизвозване? Ако да — с коя фирма, кога е подписан договорът и при какви условия? Ако няма договор, по какъв механизъм се осъществява услугата в момента? – Какви са заключенията в протоколите на комисиите, извършили проверки през 2025 година при сигнали за неизпълнение на услугите по сметосъбирането? Красимира Йовкова поиска от кмета на Асеновград да предостави сравнителна справка за предварително заложените и реално изразходваните средства за услугите, свързани с чистотата, за последните две години – 2024 и 2025. Тя припомни още, че на редовното заседание на Общинския съвет през декември миналата година е било гласувано увеличение на промила за битови отпадъци — от 5.2 на 6.25, или с над 20% за жителите на общината. Това, по думите ѝ, означава, че за две години таксата за сметосъбиране е увеличена с над 50%, тъй като и през 2023 година е имало повишение от 30%. Красимира Йовкова попита още как общинската администрация смята да се справи с проблема, свързан с чистотата в града и населените места на общината. Има ли предвидени допълнителни ресурси и мерки срещу незаконните сметища, които периодично възникват на нерегламентирани места? В отговор на поставените въпроси кметът на Асеновград, д-р Христо Грудев, предостави следната информация: От 01.08.2025 година е сключен нов договор с фирма „КМД“ ЕООД за извършване на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, поддържане на чистотата на местата за обществено ползване, машинно миене и метене, дезинфекция на съдовете за отпадъци, както и за зимно поддържане и почистване на територията на Асеновград, включително кварталите Горни Воден и Долни Воден. Срокът на договора е 24 месеца. Плащането ще се извършва на тон депониран отпадък на депото за твърди битови отпадъци. Количеството се удостоверява чрез всекидневно издаване на бележки при тегленето на отпадъка на кантара. Контролът се осъществява чрез видеонаблюдение и онлайн връзка с Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, както и с Министерството на околната среда и водите, уточни д-р Грудев. Кметът добави, че за 2025 година са заложени 1 930 000 лв. за дейности, свързани с чистотата. Към 31.07.2025 г. разходите по сметосъбиране и сметоизвозване възлизат на 888 551 лв. За 2024 г. предвидените средства са били 1 441 756 лв. Увеличението на такса смет се обяснява с повишението на минималната работна заплата, по която се заплаща на служителите на фирмата-изпълнител. Д-р Грудев каза, че към момента има проблем със сметосъбирането в кварталите Горни Воден, Долни Воден и Лозница. Причината е аварирала специализирана техника, която обслужва съдовете тип „кука“. Фирмата-изпълнител е заявила нова техника, която предстои да бъде доставена и да покрие нуждите на Асеновград в тази посока. Кметът припомни, че на Териториалния център за третиране на битови отпадъци е изградена площадка, на която жителите на Асеновград могат да предават безплатно едрогабаритни и строителни отпадъци до 100 кг, съгласно решение на ОбС – Асеновград. Подготвя се и разяснителна кампания, както и други действия, насочени към предотвратяване на нерегламентираното изхвърляне на отпадъци. Кметът увери, че екипи от отдел „Екология“ реагират при всеки сигнал за нерегламентирани сметища или проблеми със сметосъбирането и извозването.
Снимка: Архив

















