Нов заем смята да изтегли градската управа. Става дума за оптималния вариант, който община Асеновград трябва да избере, за да върви към успешно финализиране на проекта за Водния цикъл, специално във финансовата му част,обясни кметът Емил Караиванов.
Самите строително-ремонтни и монтажни дейности по проекта вървят в график. Проектът вече е на етап дейности на територията на централния площад.
„Както и досега, съм убеден, че сме избирали оптималните варианти, които щадят бюджета на общината и не създават рискове, нещо повече – при очакваното добро развитие на процедурите по финализиране на разплащането. Казах преди, сега го казвам отново – ние имаме очаквания на един следващ етап да стигнем и до опрощаване на част от поетия общински дълг”, категоричен бе Караиванов.
Предложението, което кметът ще представи на вниманието на общинските съветници, е за поемане на краткосрочен общински дълг – безлихвен заем за сметка на централния бюджет/ по реда на чл.103, ал.1 от Закона за публичните финанси/.
Финансовите параметри на новия дълг ще са:
– Максимален размер на дълга – 4 880 000 лв.;
– Срок за усвояване – до края на 2018 г.;
– Начини и намерения за усвояването му – в зависимост от датата на отпускането му;
– Лихвени условия – без лихви;
– Намерения за погасяване – до една година от отпускането на безлихвения заем от Министерството на финансите, но не по-късно от края на следващата бюджетна година;
– Източници на погасяване на дълга – собствени приходи и обща изравнителна субсидия;
– Влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на Общината – след сключване на договора за кредит плащанията по дълга ще бъдат отразени в бюджета на Общината за следващата година. При невъзможност за осъществяване на плащанията, срокът за възстановяването на заема може да се удължи, съгласно чл.103, ал.4 от Закона за публичните финанси, с решение на Общинския съвет.
С този безлихвен кредит от централния бюджет на Държавата ще бъде покрит заемът от ФЛАГ, като така ще бъдат осигурени по благоприятни финансови условия за Общината. „Това решение, както и всички решения до момента по реализацията на проекта за рехабилитация на ВиК мрежата в Асеновград, е много отговорно и то трябва да бъде огледано от всички страни. Именно затова, много вярвам, че това предложение ще бъде разбрано и при обсъждането му няма да стане жертва на излишни манипулативни интерпретации сред обществото или политическите сили в общината“, заяви кметът Емил Караиванов. „Ние проведохме интензивни консултации с институции и експерти от МФ и МОСВ и вариантът, който предстои де се представи на вниманието на Общинския съвет, смятаме за най-удачният. Той се базира на това, че съгласно разпоредбата на Закона за публичните финанси при временни касови разриви по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, които не са част от държавния бюджет, министърът на финансите може да отпуска безлихвени заеми за сметка на централния бюджет със срок за възстановяване не по-дълъг от края на следващата бюджетна година”, разясни градоначалникът.
Припомняме, че „Проектът за рехабилитацията на водоснабдителната и канализационна мрежа, включително и изграждане на нова ПСОВ за гр. Асеновград, България” е на стойност 106 072 089,50 лв.. По видове източници финансиранията са :
– безвъзмездна финансова помощ – 80 033 191,56 лв.
– съфинансиране от бенефициента (Община Асеновград) – 8 557 899,38 лв.
– възстановим ДДС, платен от и възстановен на Община Асеновград – 17 480 998,56 лв.
В процеса на реализация на самия проект община Асеновград е поела до момента дълг в размер на 13 600 000 лв., както следва:
8 600 000 лв. – за осигуряване на собствения принос по проекта (съфинансирането), и други 5 000 000 лв. – за покриване на временния недостиг на средства за разплащане на разходите по проекта ( поради забавяне на възстановяването на данъка върху добавената стойност). Последва решение на ОбС-Асеновград и на негово основание се сключи договор на 7.12.2017 г. с „Фонда за органите на местното самоуправление в България – ФЛАГ” ЕАД. Тези средства по договор трябва да се възстановят до края на 2018 г. след приключване на проекта и окончателното получаване на средствата от ДДС и безвъзмездната помощ.
Отделно от това, за да върви ритмично разплащането на разходите по проекта общината ползва временни безлихвени заеми от централния бюджет в размер на 15 934 581 лв.. Тези средства бяха възстановени след получаване на средствата от безвъзмездната помощ и ДДС.
От Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.”, във връзка с проведените процедури за възлагане на обществените поръчки, на Община Асеновград бяха наложени финансови корекции в общ размер на 7 209 736,21 лв. Те обаче бяха редуцирани с близо 30%. По всяка от тях Община Асеновград депозира жалби в законоустановения срок пред Административен съд – гр. Стара Загора.
Община Асеновград успя да защити в не малка степен аргументите си по тези финансови корекции и е факт намаление на крайния им размер с близо 2 милиона лева.
В окончателен вид, наложените финансови корекции в размер на 5 493 781,63 лв. представляват 5,17 % от стойността на целия проект.
„Имаме основания да считаме, че МОСВ и Държавата ще продължат позицията си от миналия програмен период за съвместни усилия на национално ниво за справедливо споделяне на отговорността за изплащане на наложените финансови корекции. Защото не е справедливо това да е действало преди, а сега да не е актуално. Още повече, че асеновградският проект е най-големият за ОП «Околна среда» по-настоящем. През предишния програмен период е действал регламент, при който държавата може да поеме т.нар. плоска финансова корекция и за бенефициентите да отпадне задължението за изплащането им, частично или напълно.В крайна сметка Община Асеновград трябва да погаси задълженията си по договор с Фонд Флаг до 25.12.2018 година. В същото време поради наложените финансови корекции общината може да се изправи пред временен недостиг на средства”, допълни в заключение Караиванов.