Вече няколко месеца работи нова система за случайно разпределение на случаите при освидетелстване от експертни лекарски комисии или ТЕЛК. Получихме сигнали от жители на област Пловдив, че след като документите им се прехвърлят към комисии в различни краища от страната, се стига до няколкомесечно забавяне. Тогава те губят средства, които не се възстановяват. Защо решения се прехвърлят първо към Велинград, след това към Варна и се получава безкрайно чакане за резултат от пациентите – потърсихме отговор на този въпрос в РЗИ-Пловдив.

През лятото на миналата година заработи новата система за освидетелстване пред ТЕЛК. Тогава от здравното министерство заявиха, че целта на промяната е да се постигне по-равномерно разпределение на работата на комисиите и по-справедлив достъп. След въвеждането на системата за случайно разпределение на заявленията в различни комисии в страната, а не както бе преди по постоянен адрес, се оказа, че вместо освидетелстването да става по-бързо, често пъти то се забавя повече. За този проблем сигнализираха наши зрители, сблъсквайки се лично с него, след като се е наложило повече от 4 месеца да чакат освидетелстване. Каква е причината за забавянето, питаме директора на Регионална здравна инспекция-Пловдив, където се извършва прием на документи към ТЕЛК. Д-р Аргиров Аргиров става директор на РЗИ-Пловдив почти паралелно с въвеждането на новата система. Преди това той е работил дълги години именно в ТЕЛК и е наясно с процеса, с проблемите и с причините за забавянето на решенията на експертните комисии, както преди, така и сега. При новата система една от причините за забавянето се оказва изкуственият интелект, който разпределя на случаен принцип коя комисия в кой град да разгледа дадения случай. Получаването на писмата от ТЕЛК, необходимостта от връщане на обратна разписка след това, за да се задейства процедурата, недостатъчният набор от представени документи и изследвания от пациента и други грешки, също са причини за забавяне на освидетелстването. Д-р Аргиров уточни, че комисиите в Пловдив правят всичко възможно, за да обработват бързо документите, въпреки че сега и при тях идват случаи от цялата страна.

Един от основните проблеми при забавяне на решенията на експертните комисии се появява при личните асистенти. След като изтече срокът на  решение от ТЕЛК, до излизане на новото становище, се прекратява договорът на асистента, т.е. той спира да получава месечните средства, независимо дали например гледа свое дете с увреждания и така или иначе грижата не спира. Средствата спират, а след това не се възстановяват със задна дата, както е при обезщетенията за неработоспособност.

А за да се облекчи работата на служителите в ТЕЛК и за да не се редят допълнително на опашки хората, имащи нужда само от информация, в РЗИ-Пловдив вече е обособено специално място – кабинет, в който всеки може да направи справка относно движението на своите документи и да разбере кога и къде ще бъде разгледано конкретното решение. Служителят, предоставящ тази информация, помага и за осигуряването на достъп до приложението „е-Здраве“ или до пациентското досие.

Още с въвеждането на новата система за случайно разпределение на случаите, експерти споделиха, че не очакват тя да направи процедурата по-бърза, а напротив. С времето все пак е възможно тя да заработи по-добре, ако претърпи известни промени, сподели д-р Аргиров. Повече от разговора ни с него гледайте тази вечер в новинарската ни емисия от 19:30 ч. и 22:00 ч.