Тържественото освещаване на водата на Богоявление се свързва с древната традиция на Йерусалимската църква, която в навечерието на празника започнала да извършва шествие до река Йордан, за да възпомене потапянето на Спасителя в речните води.
През V в. антиохийският патриарх Петър Гнафевс въвежда отслужването на два водосвета един преди празника, т. е. на пети януари, и един на самия празник. С осветената вода били благославяни не само новопокръстените, но и всички християни, които участвали в светата Литургия. И макар водосветът да се превърнал в едно от най-популярните църковни богослужения, само водосветът, отслужван на Богоявление бил удостоен с почетното название “велик”. Защото това е единственият водосвет в годината, който възпоменава великото събитие в човешката история явяваването на Бога пред света в трите Му ипостаси, станало при потапянето на Иисус Христос в река Йордан.
Затова и водата, осветена на този празник се нарича “велика светиня”. С осветената богоявленска вода православните свещеници в рамките на 3 дни ръсят богомолците и техните домове за здраве и благоденствие, вярвайки в целебната сила на светената вода.
На самия празник свещениците втори път осветяват вода, която се пази през цялата година в църквата за освещаване на храмове, икони и каещи се.













