Велик водосвет се извършва два пъти в годината – в навечерието на празника Богоявление, известен и като Кръщение Господне ,Йордановден и Просвещение, и на следващия ден след литургията.
Великият водосвет възпроизвежда освещаването на водата на река Йордан, когато Бог се явява и в трите си лица: чува се гласът на Бог Отец от небесата, който казва: „Този е Моят възлюбен син, в когото е Моето благоволение“, докато синът се кръщава от св. Йоан, а от небето като гълъб слиза Светият дух .
С кръщението си Синът Божий освещава водите… Затова вярваме, че богоявленската вода има по-голяма сила – нея християните взимат вместо светото причастие след края на светата литургия, когато имат за това сериозна причина.
Тържественото освещаване на водата на Богоявление се свързва с древната традиция на Йерусалимската църква, която в навечерието на празника започнала да извършва шествие до река Йордан, за да възпомене потапянето на Спасителя в речните води.През V в. антиохийският патриарх Петър Гнафевс въвежда отслужването на два водосвета един преди празника, т. е. на пети януари, и един на самия празник. С осветената вода били благославяни не само новопокръстените, но и всички християни, които участвали в светата Литургия. И макар водосветът да се превърнал в едно от най-популярните църковни богослужения, само водосветът, отслужван на Богоявление бил удостоен с почетното название “велик”. Затова и водата, осветена на този празник се нарича “велика светиня”. С осветената богоявленска вода православните свещеници в рамките на 3 дни ръсят богомолците и техните домове за здраве и благоденствие, вярвайки в целебната сила на светената вода.
Част от осветената на Богоявление вода се пази през цялата година в църквата за освещаване на храмове, икони и каещи се.