Постигането на основните цели на ЕС в областта на околната среда, налага синхронизиране на националната политиката по управление на отпадъците в съответствие с директивите, решенията и резолюциите на органите на Общината.

Наредбата, която днес се прие урежда правата и задълженията на общинската администрация и на лицата, при чиято дейност се образуват и/или третират отпадъци, във връзка с ежедневното поддържане и опазване на чистотата на местата за обществено ползване, сградите, дворовете и прилежащите територии.

Чрез настоящата Програма за управление на отапдъците Общинският съвет, Кмета и администрацията на община Асеновград демонстрира успешно определяне и изпълнение на целите за предотвратяване на образуването на отпадъци от домакинствата и биоразградимите отпадъци и насочва усилията си към тези отпадъчни потоци.

Програмата обхваща всички дейности, които произтичат като задължение на Община Асеновград, съгласно Закон за управление на отпадъците / обн. ДВ, бр. 53/13.07.2012г. / и подзаконовите нормативни актове. Програмата за управление на отпадъците на Община Асеновград е неразделна част от Общинската програма за околна среда. Програмата се разработва и се приема за период, съвпадащ с периода на действие на Националния план за управление на отпадъците.

Програмата за управление на отпадъците на Община Асеновград съдържа преглед на текущото състояние на общината, по отношение управлението на отпадъците, както и регламентира целите, принципите, мерките и  начините на изпълнение, контрол, финансиране на дейностите и очакваните резултати за изпълнение на задълженията на Община Асеновград по отношение на управлението на отпадъците.

За целта общината разработва и внедрява системи за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане.

Основна цел при планиране събирането и транспортирането на смесените битови отпадъци, е да бъде създадена подходяща организация на дейността, която да позволява осигуряване на гъвкавост на системата за събиране и транспортиране на битови отпадъци с оглед намаляване на транспортните разстояния и разхода на гориво. Освен това тук трябва да се включи и насърчаване на употребата на по-малко опасни продукти.

Необходимо е да се прави разграничение между предварителното съхраняване на отпадъци до събирането им, събирането на отпадъци и съхраняването на отпадъци до тяхното третиране. Учреждения или предприятия, които произвеждат отпадъци в процеса на дейностите си, не следва да се разглеждат като участващи в управлението на отпадъците и като подлежащи на разрешение за съхранението на отпадъците си до тяхното събиране.

Разходите за обезвреждане на отпадъците трябва да се поемат от настоящия притежател, предишните притежатели на отпадъците или от производителя на продукта, който се образуват отпадъците.

Общинските органи могат да поканят училищата да създадат ученически групи за предотвратяване на образуването на отпадъци като част от усилията за повишаване на информираността сред младите хора.

Финансирането на общините в България се осъществява чрез два типа източници – собствени и външни. За финансиране на дейностите от външни източници могат да се използват голяма част от изброените по-долу фондове, механизми и схеми. В Бюджет 2012г. на община Асеновград е предвидено местните приходи от такса „Битови отпадъци” да бъдат в размер на 2 561 478 млн.лв. От тях, в Инвестиционната програма на Община Асеновград за 2012г. са предвидени 90 000 лв. за „Проектиране на сепарираща инсталация за Регионален център за обезвреждане на твърди битови отпадъци за общините Асеновград, Първомай, Садово, Куклен и Лъки”.

 

Текст: Йордан Караиванов, стажант-репортер