I. Нормативни основания и цели
Публичното обсъждане на проектобюджета на Община Асеновград за 2017 г. е етап от бюджетната процедура и има за цел не само да информира, но и да ангажира местната общност за съставянето на бюджета за следваща година.
При изготвянето на проектобюджета за 2017 г. са спазени принципите на всеобхватност, законосъобразност, прозрачност и устойчивост.
Проектът за бюджет 2017г. е съобразен с действащите законови и подзаконови нормативни актове и отразява намеренията на общината за провеждане на комплексна финансова политика.
Проектобюджетът е разработен в съответствие с:
1. Нормативната уредба: Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г., Закона за публичните финанси, Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Асеновград, РМС№304/26.04.2016 г., изменено с РМС №920 от 02.11.2016 г., за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2017г.;
2. Предложенията на: кметовете на кметства, кметски наместници, директори на дирекции, директори и управители на бюджетни звена /второстепенни разпоредители с бюджет/.
Основните приоритети при съставянето на проекта на бюджет на община Асеновград за 2017г. са:
– повишаване ефективността от публичните разходи;
– увеличаване обхвата и подобряване качеството на предоставяните от общината публични услуги;
– продължаване на усилията за успешно усвояване на средствата от Европейските фондове и програми;
– реконструкция, основен и текущ ремонт на улици, булеварди и второстепенна улична мрежа, с цел подобряване на транспортния трафик;
– подобряване на материално-техническата база в общинските училища и детски градини;
– поддържане чистотата, уличното осветление и озеленяването на града.
Предвид гореизложеното, проектът за бюджет на Община Асеновград за 2017 г. е разработен както следва:
– в частта за делегирани държавни дейности на база стандарти, определени с Решение на Министерски съвет РМС№304/26.04.2016 г., изменено с РМС №920 от 02.11.2016 г. и бюджетни взаимоотношения на база на Закона за държавния бюджет на РБългария за 2017г.;
– в частта за местни дейности – очаквани собствени приходи,и трансфери за местни дейности на база на Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и прогнозен преходен остатък от 2016 г.
Към датата на публикуването на настоящия проект на бюджет на Община Асеновград за 2017 г. не са получени указания от Министъра на финансите за 2017 г., с които следва да се определят основните насоки за съставянето и изпълнението на общинските бюджети.
Община Асеновград ще измени и допълни проекта за бюджет на общината за 2017 г. с действително реализираните преходни остатъци от държавните и местните приходи, след приключване на бюджетната 2016 година.
II. ПРИХОДНА ЧАСТ
Размерът на очакваните приходи за 2017 г. е определен на база размера на общата субсидия за делегираните от държавата дейности ( съобразно приетите единни стандарти ), общата изравнителна субсидия и целевата субсидия за капиталови разходи, прогноза на общинската администрация за постъпленията от местни данъци, разпореждане с общинско имущество, приходите от общински такси, глоби, приходи от концесии и други неданъчни приходи и е съобразен с измененията в нормативната уредба.
Общият размер на прогнозираните приходи е 36030727 лв., съгласно Приложение №1.
Бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджета на община Асеновград за 2017 г. са в размер на 22 784 281 лв., както следва:
1. Обща субсидия за делегираните от държавата дейности – 18 269 381 лв.
2. Трансфери за местни дейности – 3 469 600 лв., в т.ч.
– обща изравнителна субсидия – 3 275 800 лв.
– средства за зимно поддържане и снегоп. на общински пътища – 193 800 лв.
3. Целева субсидия за капиталови разходи – 1 045 300 лв.
Спрямо първоначалният бюджет за 2016 г. бюджетните взаимоотношения са завишени с 10,52%., както следва:
1. Обща субсидия за делегираните от държавата дейности – 11,69 %;
2. Трансфери за местни дейности – 4,71 %;
– обща изравнителна субсидия – 4,37 %;
– средства за зимно поддържане и снегоп. на общински пътища -10,87 %;
3. Целева субсидия за капиталови разходи – 10,54 %.
Относителният дял на бюджетните взаимотношения с ЦБ към общата рамка на бюджета е 63,24%.
Общият размер на собствените приходи е 14 219 008 лв., в това число:
– данъчни приходи – 3 682 000 лв.. Относителният дял на тези приходи е 20,73% спрямо местните приходи.
– неданъчни приходи – 10 537 008 лв. Относителният им дял в приходите с общински характер е 59,33%.
Собствените приходи са определени на базата на постигнатите резултати и тенденциите в тяхното развитие. Взети са предвид определените размери на местните данъци и такси, със съответните нормативни актове и извършен анализ на събираемостта им през последните години. Постъпленията от оказваните публични услуги от общината на населението са съобразени с приетата от общинския съвет наредба по чл. 9 от ЗМДТ за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, както и с тенденциите за развитието им.
Предвидени са средства за съфинансиране по „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа с изграждане на ПСОВ за гр. Асеновград” в размер на 6 248 188 лв..
По параграф 83-00 “Заеми от банки и други лица в страната” са предвидени средства в размер 5 873 188 лв., в т.ч.
– получени дългосрочни заеми – 6 248 188 лв. за съфинансиране по „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа с изграждане на ПСОВ за гр. Асеновград”;
– погашения по заеми от банки – 375 000 лв. за погасяване на главницата по договора с Общинска банка от 2014 г.
При съставянето на бюджета за 2017 г. общо планираните приходи, които се очаква да постъпят по бюджета са в размер на 36 030 727лв., в т.ч.
– приходи за делегирани от държавата дейности – 18 269 381 лв.;
– местни приходи – 17 761 346 лв.
Относителният дял на държавните приходи за 2017 г. ( обща субсидия от централния бюджет) в общия размер на бюджета е 50,71%.
Относителен дял на местните приходи спрямо общия размер на приходите е 49,29%.
Заложеният прогнозен преходен остатък за местни дейности е в размер на 598 469 лв.
III. РАЗХОДНА ЧАСТ
Разходната част на местните дейности е разработена в съответствие с:
■ действащите закони и подзаконови нормативни актове;
■ задълженията, произтичащи от решения на общинския съвет, при спазване на приоритетите и потребностите на местната общност.
Разходната част на проектобюджета за 2017 г. е разработена по функции и по основни показатели при отчитане въздействието на:
■ уточнените натурални и стойностни показатели, като са изключени еднократните разходи в бюджета на общината за предходната година;
■ настъпилите до момента на съставянето на бюджетната прогноза промени в нормативната уредба;
■ предвижданото съфинансиране за сметка на бюджета на общината по проекти, финансирани със средства от фондовете на ЕС;
■ предложенията на ръководителите на структурни звена, кметове и кметски наместници.
Числеността на персонала и средствата за работни заплати за местните дейности са предвидени съобразно решенията на общинския съвет, в съответствие с нормативната уредба. Минималната работна заплата за 2017 г. се залага на 460 лв..
Прогнозата за капиталовите разходи е съобразена с постъпленията от продажба на нефинансови активи и целевата капилова субсидия за 2017 г.
Запазва се обема на финансираните дейности и предоставяните услуги на населението.
Предлаганият проект на бюджет за 2017 г. и разпределението на бюджета по функции за делегираните от държавата дейности е разработен в съответствие с определените единни стандарти, приети с решение №304/26.04.2016 г., изменено с РМС №920 от 02.11.2016 г.
Общият размер на разходите по бюджета на Община Асеновград за 2017 г. възлиза на 36 030 727 лв., разпределен както следва:
n за държавни дейности от държавни приходи – 18 269 381 лв. ( относит. дял 50.71%);
n за държавни дейности, дофинан. от местни приходи- 1 278 497 лв. (относит. дял 3.55 %);
n за местни (общински) дейности – 16 482 849 лв. (относит. дял 45.74 %).
Общо заложените разходи по видове и относителният им дял в общата рамка са както следва:
– Трудови разходи – 18 889 216 лв., т.е. 52,42% ;
– Разходи за издръжка – 11 723 452 лв., т.е. 32,54%;
– Обезщетения и помощи, субсидии, лихви – 1 087 205 лв., т.е. 3,02%;
– Капиталови разходи – 4 330 854 лв., т.е. 12,02%;
Общо предвидените разходи по функции и относителният им дял в общата рамка са както следва:
– Общи държавни служби – 4 585 782 лв., т.е. 12,73%;
– Отбрана и сигурност – 147 290 лв., т.е. 0,41%;
– Образование – 15 642 734 лв., т.е. 43,41%;
– Здравеопазване – 803 466 лв., т.е. 2,23% ;
– Социално осигуряване, подпомагане и грижи – 1 862 412 лв., т.е. 5,17% ;
– Жил.строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда – 7 733 742 лв., т.е. 21,46% ;
– Почивно дело, култура и религиозни дейности – 2 004 138 лв., т.е. 5,56% ;
– Икономически дейности и услуги – 3 076 163 лв., т.е. 8,54% ;
– Разходи, некласифицирани в другите функции – 175 000 лв., т.е. 0,49% .
В Приложение №2 е показано разпределението на разходите по функции и параграфи, както следва:
1. Функция “Общи държавни служби”
За тази функция са заложени бюджетни разходи в размер на 4 585 782 лв., от които 1 667 800 лв. от държавни приходи и 2 917 982 лв. от местни приходи. Във функцията са включени дейностите “Общинска администрация” и “Общински съвет”. Средствата от държавата за общинската администрация са завишени с 11,18%, спрямо първоначалният бюджет за 2016 г.
2. Функция „Отбрана и сигурност”
Функцията изцяло се финансира от държавни приходи. Заложените средства са в размер на 147 290 лв. В сравнение с 2016 г. стандартите за тази функция са завишени с 11,01%.
Предвиждат се средства за: Местната комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни; Центрове за превенция и консултативни кабинети към тях; обществени възпитатели; издръжка на детска педагогическа стая и районни полицейски инспектори; Отбранително-мобилизационна подготовка и други дейности свързани с отбраната и сигурността.
3. Функция “Образование”
При разработването на бюджета за функция ”Образование” са взети предвид предложенията на директорите на учебните заведения и приетата формула за разпределение на средствата по единните стандарти. Предвидените средства за функцията са в размер на 15642 734 лв., в т.ч. от държавни приходи 14 247 116 лв., от местни приходи 1 395 618 лв. В сравнение с 2016 г. стандартите за тази функция са завишени с 14,60%.
4. Функция „Здравеопазване”
Предвидените средства за функцията са в размер на 803 466 лв., в т.ч. от държавни приходи 677166 лв. , от местни приходи 126 300 лв. В сравнение с 2016 г. стандартите за тази функция са завишени с 8,04%.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: „Детски ясли, детски кухни и яслени групи в ОДЗ”, „Здравни кабинeти в детски градини и училища”, „Други дейности по здравеопазването”.
5. Функция “Социално осигуряване, подпомагане и грижи“.
В социалните дейности всички единни разходни стандарти са определени за натурален паказател „място”, като се цели по-ефективно управление на бюджетните средства и по-голяма гъвкавост от общините, развиващи социални услуги.
Планирани са бюджетни разходи в размер на 1 862 412 лв., от които 1 120 616 лв. от държавни приходи и 741 796 лв. от местни приходи.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: “Дом за възрастни хора с увреждания”, “Домашен социален патронаж”, “Клубове на пенсионера”, “Програми временна заетост”, „Центрове за настаняване от семеен тип”, “Домове за деца”, „Дневни центрове” и “Други служби и дейности по социалното осигуряване подпомагане и грижи”.
6. Функция “Жилищно строителство, БКС и опазване на околната среда”
Разчетените бюджетни средства за заплати, осигурителни вноски и текуща издръжка във всички дейности в това направление са изцяло с местен характер като същите са обезпечени със средства от собствени приходоизточници, общата изравнителна субсидия и трансфери за местни дейности. Разчетени са и средства за организирано сметопочистване, сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане на депа, съгласно подлежащата за утвърждаване план-сметка.
Предвидени са бюджетни разходи от местните приходи в размер на 7 733 742 лв.
За поддържане на благоустройствените и комунални дейности по бюджета за 2017 г. са разчетени средства за улично осветление, В и К, ремонт на улична мрежа, чистота, озеленяване и други дейности свързани с благоустройството и комуналното стопанство, в т.ч. за:
n осветление на улици и площади – 719 901 лв.;
n изграждане, ремонт и поддържане на ул. мрежа – 2 563 500 лв., в т.ч. за текущи ремонти на улиците 250 000 лв.
n други дейности по жилищното строителство – 704 151 лв.;
n други дейности по опазване на околната среда – 191 691 лв.;
n озеленяване – 550 000 лв. ;
n чистота – 2 326 659 лв.;
n управление на дейностите по отпадъците – 677 840 лв.
7. Функция “Почивно дело, култура и религиозни дейности”
Единният разходен стандарт за финансиране на музеите с регионален характер и читалищата е на база натурален показател субсидирана бройка. В сравнение с 2016 г. стандартите за тази функция са завишени с 8,84%.
Заложени са бюджетни разходи в размер на 2 004 138 лв., от които 409 393 лв. от държавни приходи и от местни приходи 1 594 745 лв.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: “Читалища”, “Спортни бази и “Спорт за всички”, “Градска библиотека”, Музеи”, “Радиовъзел”, “Други дейности по културата”, “Обредни домове и зали”.
Държавната субсидия за 2017 г. за читалищата е в размер на 240 900лв. Сумата е на база субсидирана численост 33 бр. и стандарт 7 300 лв.
За културните прояви от местно и национално значение в общината през 2017 г. са предвидени средства в размер на 200 000 лв..
За подпомагане на дейността на спортните клубове на територията на общината и спортните бази са заложени средства в размер на 350 000 лв..
През течение на годината допълнително ще се предоставят средства от републиканския бюджет по Постановление на Министерски съвет №129/2000 г. в държавната дейност ”Спорт за всички” за училищата и детските градини, на база защитени проекти, за подпомагане на физическото възпитание и спорта.
8. Функция “Икономически дейности и услуги”
Планираните бюджетни разходи са от местните приходи в размер на 3 076 163 лв.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са:
Управление, контрол и регулиране на дейностите по транспорта и пътищата – Предвидени са средства за текущи разходи в размер на 262 000 лв.
Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътища – От местните приходи са предвидени средства в размер на 535 300 лв.
Други дейности по транспорта – Предвиждат се средства в размер на 216 000лв. за заплащане на поевтиняването на ежемесечните карти за вътрешноградските линии на пенсионери, съгласно решение на Общинския съвет .
Други дейности по туризма – Предвиждат се средства в размер на 250000 лв. за ОП”Туризъм”.
Общински пазари и тържища – Средствата заложени за общинския пазар са в размер на 367 800 лв.
Други дейности по икономиката – От общинските приходи са предвидени средства в размер 1 445 063 лв., в т.ч. 341 000 лв. за дейност ”Инспекторат, паркинги и гаражи”.
9. Функция “Разходи некласифицирани в другите функции”
Заложени са бюджетни разходи в размер на 175 000 лв. от местни приходи за покриване на лихви по заеми от банки.
ІІІ. КАПИТАЛОВИ РАЗХОДИ
Средствата за капиталовите разходи, отразени в бюджета, са съобразени с предложения проект на разчет за капиталови разходи на община Асеновград за 2017 г. в приложение №3.
Заложените средства за капиталови разходи по бюджета за 2017 г. са 4 330 854 лв., по източници както следва:
n от средства от държавния бюджет (целева субсидия за капиталови разходи) – 1 045 300 лв.;
n от преходен остатък – 563 454 лв.;
n от собствени приходи – 2 722 100 лв., в т. ч. от продажби 2 380 000 лв. и 342 100 лв. от други местни приходи;
Допълнително за съфинансиране на капиталови разходи по проекти по оперативни програми са предвидени средства в размер 6 079 216 лв.
Всички средства предвидени за капиталови разходи са в размер на 10 410 070 лв..
Заложените капиталови разходи в проекта на бюджета за 2017 г. са 12,02% от общата рамка на проектобюджета.
Предвидените капиталови разходи за 2017 г. по видове са както следва:
–за основни ремонти на дълготрайни материални активи (§51) – 2 844 447 лв.;
–за придобиване на дълготрайни материални активи (§52) – 1 012 238 лв.;
–за придобиване на нематериални дълготрайни активи (§53) – 252 119 лв.;
–за придобиване на земя (§54) – 222 050 лв.;
–за съфинансиране на капиталови разходи по проекти: – 6 079 216 лв..
ПРОЕКТ НА БЮДЖЕТ НА ОБЩИНА АСЕНОВГРАД ЗА 2017 Г. – РАЗХОДНА ЧАСТ | ||||||
№ по ред | ФУНКЦИИ / ПОКАЗАТЕЛИ | Параграф | ПРОЕКТ 2017 | |||
ОБЩО | Държавни дейности от държавни приходи | Държавни дейности, дофинан-сиране с местни приходи | Местни дейности | |||
1 | ОБЩИ ДЪРЖАВНИ СЛУЖБИ | 4 585 782 | 1 667 800 | 1 001 299 | 1 916 683 | |
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 3 023 197 | 1 667 800 | 1 001 299 | 354 098 | |
издръжка | 10, 19 | 1 263 048 | 1 263 048 | |||
обезщетения и помощи по реш. на ОбС | 42 | 30 000 | 30 000 | |||
р-ди за чл.внос и участ.в нетър.организации | 46 | 21 000 | 21 000 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 248 537 | 248 537 | |||
2 | ОТБРАНА И СИГУРНОСТ | 147 290 | 147 290 | |||
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 98 585 | 98 585 | |||
издръжка | 10, 19 | 48 705 | 48 705 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | |||||
3 | ОБРАЗОВАНИЕ | 15 642 734 | 14 247 116 | 40 098 | 1 355 520 | |
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 12 645 869 | 12 628 445 | 17 424 | ||
издръжка | 10, 19 | 2 856 184 | 1 547 960 | 35 098 | 1 273 126 | |
стипендии | 40-00 | 70 711 | 70 711 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 69 970 | 5 000 | 64 970 | ||
4 | ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ | 803 466 | 677 166 | 126 300 | ||
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 674 704 | 674 704 | |||
издръжка | 10, 19 | 128 762 | 2 462 | 126 300 | ||
капиталови разходи | 51÷55 | |||||
5 | СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, ПОДПОМАГАНЕ И ГРИЖИ | 1 862 412 | 1 120 616 | 151 700 | 590 096 | |
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 1 061 533 | 864 187 | 14 700 | 182 646 | |
издръжка | 10, 19 | 673 435 | 240 985 | 67 000 | 365 450 | |
обезщетения и помощи по социално подпомагане | 42 | 15 444 | 15 444 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 112 000 | 70 000 | 42 000 | ||
6 | ЖИЛИЩНО СТРОИТЕЛСТВО, БКС И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА | 7 733 742 | 7 733 742 | |||
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 268 286 | 268 286 | |||
издръжка | 10, 19 | 4 185 804 | 4 185 804 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 3 279 652 | 3 279 652 | |||
7 | ПОЧИВНО ДЕЛО, КУЛТУРА, РЕЛИГИОЗНИ ДЕЙНОСТИ | 2 004 138 | 409 393 | 85 400 | 1 509 345 | |
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 447 510 | 143 900 | 14 500 | 289 110 | |
издръжка | 10, 19 | 568 483 | 24 593 | 5 500 | 538 390 | |
помощи по реш. на Общински съвет | 42 | 3 000 | 3 000 | |||
субсидии за организации с нестоп. цел | 45 | 550 900 | 240 900 | 310 000 | ||
р-ди за чл.внос и участ.в нетър.организации | 46 | 50 | 50 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 434 195 | 65 400 | 368 795 | ||
8 | ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И УСЛУГИ | 3 076 163 | 3 076 163 | |||
възнаграждения и осигуровки | 01,02,05 | 669 532 | 669 532 | |||
издръжка | 10, 19 | 1 999 031 | 1 999 031 | |||
субсидии | 43,45 | 216 000 | 216 000 | |||
р-ди за чл.внос и участ.в нетър.организации | 46 | 5 100 | 5 100 | |||
капиталови разходи | 51÷55 | 186 500 | 186 500 | |||
9 | ДРУГИ Р-ДИ НЕКЛАСИФ.ПО ДР.ФУНКЦИИ | 175 000 | 175 000 | |||
разходи за лихви по заеми | 22 | 175 000 | 175 000 | |||
резерв за непредв.и неотложни разходи | 9800 | |||||
ВСИЧКО РАЗХОДИ | 36 030 727 | 18 269 381 | 1 278 497 | 16 482 849 | ||