„Методиката е сгрешена, няма указания от институциите, не са предвидени инвестиции и ударът ще бъде върху гражданите“ – това споделят от общините на територията на област Пловдив във връзка с новата наредба за изчисляване на таксата за битови отпадъци. Общинските администрации се опасяват, че наредбата е неприложима и съответно искат нейното отлагане и дори отмяна. По този повод бе проведена среща в Областна управа
„Целта е в обща дискусия с експертите на общините да обсъдим вариантите за прилагане на новия модел и проблемите, с които се сблъсквате при изготвяне и образеца на план-сметката за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване“, заяви при откриването на срещата заместник областният управител инж. Атанас Ташков, като припомни, че Наредбата за определяне на таксата за битови отпадъци е приета с Постановление № 93 на Министерски съвет от 4-ти април 2024 г. „С прилагането на наредбата трябва да се постигне оптимизиране на разходите на общините за събиране, транспортиране и третиране на отпадъците. Въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ цели да се постигне намаляването на генерираните отпадъци от гражданите и бизнеса, да се насърчи рециклирането и компостирането. По думите му обаче публичният дебат показва, че въвеждането на новия модел е трудна задача за общините в цялата страна, защото промените в законодателството е свързано с въвеждането на редица непопулярни мерки“, съобщават от областната администрация. До 20-ти октомври всяка община трябва да обяви за обществено обсъждане наредбите за такса „Битови отпадъци“, план-сметката трябва да бъде внесена за обсъждане и в Общинските съвети.
Според кметовете, експертните екипи, които от няколко месеца работят по новата наредба и правят анализи, се опасяват, че при всичките разиграни варианти, най-тежкият удар ще е върху гражданите. Така наречената „такса смет“ ще се увеличи между 3 до 5 пъти, което ще я направи непосилна. Очаква се доволни от промяната да бъдат големите предприятия, за които таксата ще падне, защото се формира на нова база. Припомня се, че към момента масово използваната от общините основа за определяне размера на „такса смет“ е данъчната оценка или отчетената стойност на недвижимите имоти.
„Участниците в дискусията бяха единодушни, че липсва ясна методика, указания и препоръки от отговорните институции за част от фазите на процеса. Не е предвидено и финансиране на мерките, които са заложени. Според тях държавата е прехвърлила върху общините тежестта на реформата, без да е осигурила средства и да е гарантирала плавното преминаване към новите изисквания. В същото време рециклиращите компании, които получават средства от държавата за разделното събиране и преработка на отпадъците, не са пряко ангажирани с реформата“, добавят още от Областна управа.
Така се предлага прилагането на наредбата да бъде отложено или направо да бъде отменена с решение на Министерски съвет, след което да бъде сформирана работна група с представители на правителството и Националното сдружение на общините, за да се изработи ясна методика, указания и етапи при преминаването към новия подход за изчисляване на таксата. Работната група трябва също така да изготви индикативен бюджет на първоначалните инвестиции, които трябва да направят общините и каква ще бъде финансовата подкрепа от страна на държавата. По време на срещата в Областна администрация бе взето решение протоколът от дискусията да бъде изпратен до Министерски съвет и до Националното сдружение на общините, за да бъдат предприети последващи действия.