До този момент продължителността на часовете за учениците в прогимназиален етап бе 40 минути само за учебните заведения, които са на двусменен режим. Сега това се въвежда и за тези, в които се учи на една смяна. „Часовете на трите випуска се намаляват по указание на Министерството на здравеопазването и с цел равнопоставеност на всички ученици от тези класове“, посочват от МОН. Промяната следва да влезе в сила от началото на новата учебна година. Това обаче следва да намали общото време за обучение, ето защо от образователното министерство предлагат да се увеличи броят на часовете по български език и литература и по математика с половин час седмично за прогимназистите.

„Наред с това проведените анкети сред учители и ученици за учебните програми показват необходимост от увеличаване и на часовете по география и икономика в V клас – отново с половин час седмично“, допълват от Министерството на образованието и науката.

Има и друг начин за компенсиране на изгубеното учебно време с намалените 5 минути за учебен час – това може да стане като се удължи общото учебно време с две седмици за учениците от I до VI клас, уточняват от МОН и допълват: „Това предложение беше обсъждано неколкократно със социалните партньори. По-голямата част от тях го подкрепят, но смятат, че са необходими още разяснения и обсъждане на детайлите“.

Според информацията на образователното министерство българските ученици имат най-краткото задължително учебно време в сравнение със своите връстници от европейските държави. „Общият брой на задължителните часове в класовете от I до X включително, приравнени към астрономическите, е 7040. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в диапазона между 8000 и 9000 часа.“ У нас най-малко време учат първокласниците и второкласниците, с по няколкостотин часа годишно по-малко от своите европейски връстници пък учат децата в III, IV, V и VI клас. От Министерството на образованието смятат, че спрямо резултатите от матурите, това е един от факторите, които се отразяват негативно върху подготовката на учениците.