Професионалните домоуправители и етажната собственост в многофамилните жилищни сгради ще бъдат вписани в електронни регистри, обединени в единна информационна система. Това предвижда проект на Наредба за Единна информационна система на етажната собственост, разработена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Наредбата, която към момента е публикувана за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации, предвижда създаването на единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: регистър на професионалните управители на етажна собственост и регистър на етажната собственост, съдържащ данни за сдруженията на собствениците на територията на Република България и управителните съвети на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост на територията на Република България. Администратор и на двата регистъра ще бъде Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството ще се определят длъжностни лица за актуализацията на данните в Регистъра на професионалните управители, а общинските и районните кметове ще избират лицата за поддръжка на Регистъра на етажната собственост. С влизането в сила на новата наредба се въвеждат важни промени в регулацията на дейността на професионалните домоуправители. Наредбата урежда и реда и условията по сключване на договор за застраховка „Професионална отговорност“, каквато според изискванията на закона трябва да имат професионалните домоуправители в 15-дневен срок от получаване на удостоверение за регистрация в системата. Описани са застрахователното покритие, изключените рискове, както и минималните застрахователни суми във връзка със задължението на професионалните управители – търговци да сключат договор за застраховка „Професионална отговорност“. Предвидено е застраховката да се подновява ежегодно без прекъсване, докато професионалният управител – търговец, упражнява дейността по управление на етажна собственост. Друга съществена промяна е изискването всяка етажна собственост да получи уникален идентификационен код при вписване в общинската или районната администрация. Кодът ще съдържа 10 или 11 знака и ще се издава при вписване въз основа на заявление, подадено по електронен път, писмено по образец или устно.
Линк към общественото обсъждане:https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8963