Бюджетът на община Асеновград за 2020 г. е балансиран и „леко постен”, каза днес на брифинг зам.-кметът Теньо Манолов. „Леко постен” заради това, че в него не можем да заложим всичко, което имаме като идея, всичко, което беше поискано от кметовете на населените места, както и това, че нямаме проектната готовност за това да потърсим повече външни финансирания. „Леко постен” е и от страна на приходи, поясни той, за да може да се реализират повече обекти.
Сумата е на обща стойност 49, 422 188 лв. от които основните пера са: делегираните от държавата дейности на стойност малко над 29 млн. лв. и местни приходи в размер на около 20 млн. лв. . Централните взаимоотношения с републиканския бюджет възлизат на 31 976 952 лв., което се изразява в общата субсидия на делегирани държавни дейности, каквито са училища, ДГ и др..
Целевата субсидия е 1 313 000 лв.., която ще бъде използвана в Инвестиционната програма за реализация на определени обекти.
Цялата стойност на Инвестиционната програма възлиза на 5 186 238 лв.. от които 1 313 000 лв. е държавната субсидия. Преходния остатък, който реализирахме в края на годината е 1 866 000 лв. и се предвиждат собствени приходи в размер на малко над 2 млн. лв. , които от продажби са заложени в новата Инв. програма 1 694 000 лв. . Смятам и смело мога да кажа, че тези приходи са реални, каза Теньо Манолов . Не би трябвало да има неизпълнения в частта на капиталова програма, допълни още той. Това са абсолютно точни цифри на база разчети и предвидими приходи в бъдеще време.
Друго интересно перо са 18, 5 млн. лв разходи от европроекти, като от тази сума 1 300 000 лв. са съфинансиране от Община Асеновград, а 17 млн. лв. са очакваните постъпления от европроектите. Сумата е дискутируема защото на този етап в нея влизат и почти всички финансови корекции, които ще възникнат в бъдеще, коментира Теньо Манолов, както са възникнали вече. Но те не могат да бъдат дефинирани с точна сума докато не се финализират финалните отчети по тези проекти и до момента в който министерствата не ни уведомят официално колко ще бъдат тези корекции.
По отношение Инвестиционната програма на общината отношение взе зам.-кметът Стоян Димитров. Той обясни, че в нея са заложени 5 млн. лв . Това е инвестиционна програма със значително по-малко от това, което е залагано в предходните години, но е една реалистична инвестиционна програма, каза той, обвързана от друга страна с приходи, които ще бъдат налични. Намалили сме драстично като обем продажбите на общински имоти и идеята ни е да изпълним една доста голяма част от Инвестиционната програма . Единствената спънка, която бихме могли да срещнем е чисто процедурно от гледна точка на това, че може да има обжалване на обществени поръчки, съответно забавяне на изпълнението на процедурата.
Кметовете на населените места са предложили по един обект, по наша молба да се ограничат в тези рамки.
Една част от обектите са т. нар. текущи ремонти (улици и сгради, които не е необходимо да бъдат проектирани) и не са в Инв. програма. За Асеновград основните акценти в Инв,. програма (както и в предния ни мандат) са основен ремонт на две до три улици с подмяна на водопровод, канализация, коментира Стоян Димитров.
За разлика от това, че Инв. програма е намалена и то драстично в рамките на тези 5 186 000 лв., всички останали дейности, които са ангажимент на Общината и общински бюджет, са увеличени. Това каза зам.-кметът Теньо Манолов.
В сферата на Образованието повишението е с над 13 % на дейността;
Здравеопазването –10, 88 % увеличение;
Социални дейности – близо 20 % повишение в разходната част на бюджета;
Културни дейности – 12,6 % увеличение
Или:
Отдих и култура – 558 840 лв.
Социално осигуряване, подпомагане и грижи – 1 586 682 лв. (с 19,13 % повече от предходния бюджет)
Здравеопазване – 998 723 лв.
Спортни дейности – над 350 000 лв. (като в това влиза и проектирането на нов спортен комплекс за 130 000 лв.. на новия Стадион на „Козановско шосе”)
Образование – 20 700 000 лв.
Предвиден е и резерв от 1 200 000 , малко от над 2 % от бюджета за непланирани разходи.
В тези дейности е предвидено изпълнението на 10 % увеличение на работните заплати за учителите, коментира още Манолов, постигане на показателите, които са подписани непосредствено преди встъпването на мандата ни (колективния договор в здравеопазването, където предстои повишаване на заплатите на мед. сестри по детски градини и ясли). Запазваме параметрите в соц. подпомагане, където са предвидени средства за соц. помощи, за издръжка на клубове и различни други дейности. Опитваме се да постигнем поне показателите, които е имало предходния бюджет и там, където имаме възможност – да ги завишим, защото освен инфраструктурата, важни са и другите дейности.
По отношение на заемите, които Общината предстои да връща тази година, Теньо Манолов даде следната информация:
По ФЛАГ – с главница – 4 млн. лв.;
На Общинска банка – погасяване на главница към заема – 1 23 000 лв. и около 370 000 лв. лихва. Отделно по проектите, които в момента се реализират има предоставени средства в размер на близо 5 30 000 лв. като безлихвени заеми . Очакванията ми са, че тези безлихвени заеми, които бюджетът е предоставил към тези проекти, няма да бъдат върнати с оглед на предстоящите финални плащания по финансовите корекции, както и по кредита по фонд ФЛАГ може би няма да можем да върнем в цялостност, защото то е мостово финансиране, специално за ОП за Водния цикъл. Където корекциите са приблизително 8 млн.лв.., обясни Теньо Манолов.