На публично обсъждане бе подложено днес намерението на градската управа да тегли заем от 5 млн. лв. Поканени на обществения дебат бяха представители на местната общност, всички обществени организации и юридически лица от oбщината.
Пред присъстващите бяха представени основни параметри на дълга, като:
1. Предназначение на дълга – осигуряване на финансови средства за реализиране на проект: “Проект за рехабилитация на ВиК мрежата с ново изграждане на ПСОВ за гр.Асеновград”
2. Стойност – 5 000 000 /пет милиона/ лева
3. Начин на финансиране – дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем
4. Начин на обезпечаване:
– Учредяване на залог върху вземанията на Община Асеновград, с изключение на авансовото плащане, по Договор за безвъзмездна помощ № BG16M1OP002-1.006-0001-C01/26.10.2016г., сключен с Управляващия орган на Оперативна програма Околна среда, постъпващи по банковата сметка, вземанията за наличностите по която, настоящи и бъдещи, също са обект на особен залог;
– Учредяване на залог върху настоящи и бъдещи парични вземания, представляващи настоящи и бъдещи приходи на община Асеновград, по чл. 45, ал. 1, т. 1, букви от „а“ до „ж“ от Закон за публичните финанси и бюджетните взаимоотношения на община Асеновград по чл.52, ал.1, т.1, буква „б” от Закона за публичните финанси, постъпващи по банкова сметка, вземанията за наличностите по която, настоящи и бъдещи, също са обект на особен залог.
Подробно описание на проекта за водния цикъл, включваща технико – икономическата обосновка и социално – икономически анализ на очакваните резултати на проект с наименование „Проект за рехабилитацията на водоснабдителната и канализационна мрежа с изграждане на ПСОВ за гр. Асеновград, България” са описани в специална обяснителна записка, с която може да се запознаете подробно в следващите редова, а пълен запис от днешното публично обсъждане може да гледате по ТВ САТ КОМ утре /29.07.2017 г./ от 20:00 часа.

ОБЯСНИТЕЛНА ЗАПИСКА
включваща технико – икономическата обосновка и социално – икономически анализ на очакваните резултати на проект с наименование: „Проект за рехабилитацията на водоснабдителната и канализационна мрежа с изграждане на ПСОВ за гр. Асеновград, България”, финансиран от Оперативна програма „Околна среда” 2014-2020, Приоритетна ос „Води”, име и код на процедурата: BG16M1OP002-1.006 „Изпълнение на ранни ВиК проекти”

На 26.10.2016 г. Община Асеновград сключи с Министерството на околната среда и водите Договор за безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на проект „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа с изграждане на ПСОВ за гр.Асеновград, България”.
Целта на проекта е подобряване и развитие на инфраструктурата за канализационната и водопреносната мрежа в гр. Асеновград чрез намаляването на несъответствията по отношение на дела от населението, включено към канализационна система, посредством екологосъобразно пречистване и заустване на битовите отпадъчни води. С изпълнението на проекта ще се постигне една от специфичните стратегически цели на ОПОС – опазване и подобряване състоянието на водите, както и ще се помогне в голяма степен за реализирането на друга цел – опазване на биологичното разнообразие и защита на природата в града и околностите му.

Обща стойност на проекта: 106 072 089,50 лв. с ДДС, от които:
– Финансиране от ОПОС 2014 – 2020 (БФП): 80 033 191,56 лв.
 Кохезионен фонд: 68 028 212,82 лв.
 Национално съфинансиране: 12 004 978,74 лв.
– Съфинансиране от община Асеновград: 8 557 899,38 лв.
– Възстановим от НАП ДДС: 17 480 998,56 лв.

Начало на проекта: 26.10.2016 г.
Край на проекта: 26.10.2019 г.
Срок за изпълнение: 36 месеца

Ползи от реализирането на проекта:
ОТ СОЦИАЛНА ГЛЕДНА ТОЧКА: подобряване на качеството на ВиК услугите на територията на община Асеновград; създаване на нови работни места по време и след изпълнението на проекта; значително подобряване на работните условия на експлоатационния персонал.
ОТ ИКОНОМИЧЕСКА ГЛЕДНА ТОЧКА: подобрена ефективност на ВиК системата посредством намаляване на разходите за експлоатация и поддръжка, принос към постигане на устойчиво развитие на региона чрез създаване на предпоставки за икономически и социален подем, в т.ч. развитие на туризма.
ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПОЛИТИКИ:
увеличаване на общата изграденост на канализационната система от 95 % до 100%; съблюдаване на екологичните стандарти, както и националните, и европейски политики в сектор води; принос към оптимизирането на управлението на водния сектор като цяло; принос към постигане на ангажиментите, поети от България към ЕС. Ограничаване на отрицателното въздействие на заустваните отпадъчни води, в съответствие с приоритетите и целите на Европейския съюз и в контекста на Приоритетна ос 1 на ОП „Околна среда 2014-2020 г.”.
Изпълнението на дейности по проекта е както следва:

Дейност 1: Актуализиране на Анализ „разходи – ползи“ – 100% изпълнение.
Дейност 2: Изграждане и рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа на гр. Асеновград (СМР по работен проект):
– Физическо изпълнение: канализационна мрежа – 76%; водопроводна мрежа- 51%; асфалтиране – 30%
– Финансово изпълнение: 53%
Дейност 3: Инженеринг – проектиране, строителство и авторски надзор на водоснабдителната и канализационната системи – гр. Асеновград: физическо изпълнение – 20%; финансово изпълнение – 11%.
Дейност 4: Инженеринг – проектиране, строителство на Пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) – гр. Асеновград, вкл. осъществяване на доставка и монтаж на необходимото машинно – технологично оборудване, изграждане на довеждаща техническа инфраструктура до ПСОВ и осъществяване на авторски надзор: физическо изпълнение – 20%; финансово изпълнение – 17%.
Дейност 5: Изготвяне на комплексен доклад за оценка на съответствието на работен инвестиционен проект за ВиК мрежа и осъществяване на независим строителен надзор на изпълнението на СМР във връзка с изграждане и рехабилитация на ВиК мрежа: физическо изпълнение – 20%; финансово изпълнение – 11%.
Дейност 6: Изготвяне на комплексен доклад за оценка на съответствието на работен инвестиционен проект за ПСОВ и осъществяване на независим строителен надзор при реализация на „Инженеринг – проектиране, строителство на Пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) – гр. Асеновград, вкл. осъществяване на доставка и монтаж на необходимото машинно – технологично оборудване, изграждане на довеждаща техническа инфраструктура до ПСОВ и осъществяване на авторски надзор“: физическо изпълнение- 20%; финансово изпълнение – 11%.
Дейност 7: Осъществяване на авторски надзор при реализация на СМР по работен проект на водоснабдителната и канализационната системи – гр. Асеновград: физическо изпълнение – 70%; финансово изпълнение – 10%.
Дейност 8: Организация и управление на проекта: физическо изпълнение – 30%; финансово изпълнение – 20%.
Дейност 9: Консултантска услуга за осигуряване на външна техническа помощ: физическо изпълнение – 35%; финансово изпълнение – 29%.
Дейност 10: Доставка на канцеларски материали и оборудване за нуждите на екипа за управление на проекта: физическо изпълнение -100%; финансово изпълнение – 100%.
Дейност 11: Осъществяване на дейности по информация, комуникация и визуализация на проекта: физическо изпълнение – 45%; финансово изпълнение – 45%.

Общо извършени плащания към изпълнители по договори до м.юли 2017г: 26 135 495,05 лв. без ДДС, или 31 322 761,75 лв. с ДДС.
Необходимост от средства за извършване на плащанията по проекта:
Съгласно договора за безвъзмездна финансова помощ община Асеновград има право на авансово плащане в размер на 10% от стойността на безвъзмездната финансова помощ. Със средствата от авансовото плащане общината е разплатила аванси по сключените договори. При започване на реалното изпълнение на дейностите по проекта общината извършва плащания към изпълнителите за реално извършена работа, като от всяко плащане пропорционално се приспада полученият от изпълнителите аванс по договора. Плащанията по издадени от изпълнителите фактури са суми с начислен ДДС. След извършване на плащане към изпълнител, общината подава искане за средства към УО на ОПОС за възстановяване на извършените разходи. УО на ОПОС верифицира извършените разходи до размера на БФП (безвъзмездната финансова помощ), в размер на 90,34% от стойността на разхода без ДДС. Останалите 9,66% представляват съфинансиране от страна на общината. За осигуряване на съфинансирането община Асеновград е сключила договор за дългосрочен кредит с банка. Съфинансирането се усвоява поетапно с всяка получена от изпълнител по договор фактура.
Освен безвъзмездната финансова помощ и съфинансирането при получаване на фактура от изпълнител общината трябва да плати и данък върху добавената стойност – ДДС. Съгласно условията на Оперативна програма „Околна среда” ДДС за проекти във водния сектор е недопустим разход, съответно за общината се явява възстановим от НАП. ДДС се подава към НАП за възстановяване за всяко изминало тримесечие, но преди това общината трябва да подсигури средства за неговото разплащане, различни от аванса от УО на ОПОС, който съгласно ДБФП може да се използва само за разплащане на допустими от програмата дейности и съответно различни от средствата за съфинансиране, които се разплащат на същия принцип. НАП възстановява ДДС в срок от 3 месеца от подаване на искането за възстановяване. Това затруднява финансовото изпълнение на проекта, тъй като през тези 3 месеца е необходимо да се извършват плащания към изпълнителите по договори. С напредване на проекта реално извършената работа се увеличава, съответно се увеличават и фактурираните суми от изпълнителите. Общината не разполага със свободен финансов ресурс за покриване на финансовия недостиг до възстановяване на ДДС от НАП, което се отразява отрицателно на графика за изпълнение на проекта и поставя община Асеновград под риск да не може да изпълни поетите ангажименти с договора за безвъзмездна финансова помощ, а именно да завърши в срок дейностите по проекта, а от там и да понесе неустойките, заложени в ДБФП.
За избягване на този риск предлагаме да ползваме на по-ранен етап така нареченото „мостово финансиране”, което е необходимо преди подаване на окончателно искане по проекта.
Съгласно Договора за безвъзмездна финансова помощ общината има право да подава междинни искания към УО на ОПОС до достигане на 90% от БФП. След това УО на ОПОС спира плащанията към общината. След приключване на всички дейности по проекта се подава искане за окончателното плащане в размер на 10%.
За извършване на окончателното плащане общината трябва да подсигури средства в размер на 10% от стойността на договора с ДДС или до 10 000 000,00 лв., т.е. така нареченото „мостово финансиране”. Мостовото финансиране се осъществява чрез кредит, който се погасява от окончателното плащане от УО на ОПОС по проекта.
За да продължим ритмичността в работата и разплащането към изпълнителите предлагаме общината да осигури мостово финансиране до края на 2017 година в размер на 5 000 000,00 лв., а остатъка до 10 000 000,00 лв. да бъде осигурен в следващата година. Така ще гарантираме безпрепятственото изпълнение на дейностите по проекта и ще избегнем рисковете, които крие липсата на финансиране, а именно:
– Нарушаване на графиците на изпълнение на дейностите по проекта;
– Нарушаване на клаузите на договорите с изпълнители, касаещи задължението на общината да заплаща в срок реално извършената работа;
– Неустойки за общината по договорите с изпълнители в случай на забава в плащанията;
– Неустойки по договора за безвъзмездна финансова помощ с УО на ОПОС за неосигуряване от страна на общината на първоначално необходимите средства за плащания към изпълнителите на допустими и недопустими (ДДС) разходи;
– Незавършване на строителните дейности по проекта и поставяне гражданите и местния бизнес в неблагоприятно състояние, предизвикано от спиране работата на изпълнителите;
– Санкции от Европейската комисия за неизпълнение на поети ангажименти от страна на България;
– Други.
В тази връзка бяха проведени срещи с Фонда за органите на местно самоуправление в България – ФЛАГ ЕАД, който отпуска кредити на общини при облекчени условия за подготовка и изпълнение на проекти по оперативни програми.
След проведените срещи с ФЛАГ ЕАД предлагаме:
1. Община Асеновград да сключи договор за кредит с Фонда за органите на местното самоуправление в България – ФЛАГ ЕАД, по силата на който да поеме дългосрочен общински дълг с цел реализацията на проект: „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа с изграждане на ПСОВ за гр. Асеновград, България“, финансиран от Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, Приоритетна ос „Води”, име и код на процедурата: BG16M1OP002-1.006 „Изпълнение на ранни ВиК проекти” при следните основни параметри:
• Максимален размер на дълга за 2017 – 5 000 000,00 лв., (пет милиона лева);
• Максимален размер на дълга за 2018 – 5 000 000,00 лв., (пет милиона лева);
• Валута на дълга – лева
• Вид на дълга – дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем
• Условия за погасяване:
– Срок на погасяване – до 36 (тридесет и шест) месеца, считано от датата на подписване на договора за кредит, с възможност за предсрочно погасяване изцяло или на части, без такса за предсрочно погасяване;
– Източници за погасяване на главницата – чрез плащанията от Управляващия орган съгласно Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16M1OP002-1.006-0001-C01/26.10.2016 г. и/или от собствени бюджетни средства.
• Максимален лихвен процент – шестмесечен EURIBOR плюс максимална надбавка до 4.083%, която представлява сбор от Базов лихвен процент на ФЛАГ от 1.083% и рискова надбавка в диапазон от 1% до 3%.
• Други такси, наказателни лихви, неустойки и разноски – съгласно ценовата политика на Фонд ФЛАГ и Управляващата банка
• Начин на обезпечение на кредита:
– Учредяване на залог върху вземанията на Община Асеновград, с изключение на авансовото плащане, по Договор за безвъзмездна помощ № BG16M1OP002-1.006-0001-C01/26.10.2016 г., сключен с Управляващия орган на Оперативна програма Околна среда, постъпващи по банковата сметка, вземанията за наличностите по която, настоящи и бъдещи, също са обект на особен залог;
– Учредяване на залог върху настоящи и бъдещи парични вземания, представляващи настоящи и бъдещи приходи на община Асеновград, по чл. 45, ал. 1, т. 1, букви от „а“ до „ж“ от Закон за публичните финанси и бюджетните взаимоотношения на община Асеновград по чл.52, ал.1, т.1, буква „б” от Закона за публичните финанси, постъпващи по банкова сметка, вземанията за наличностите по която, настоящи и бъдещи, също са обект на особен залог.