За следващата седмица /15.01.2018 г. –понеделник/ от 10:30 ч. в зала 601 в сградата на Община Асеновград /заседателната зала на Общинския съвет/ е насрочено публичното обсъждане на проекта на бюджет за 2018 г. на Асеновград. Ето и какви са финансовите очаквания на градската управа за годината
РАЗЧЕТ ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА КАПИТАЛОВИ РАЗХОДИ НА ОБЩИНА АСЕНОВГРАД ЗА 2018 г. ВИЖТЕ ТУК |
- Нормативни основания и цели
Публичното обсъждане на проектобюджета на Община Асеновград за 2018 г. е етап от бюджетната процедура и има за цел не само да информира, но и да ангажира местната общност за съставянето на бюджета за следваща година.
При изготвянето на проектобюджета за 2018 г. са спазени принципите на всеобхватност, законосъобразност, прозрачност и устойчивост.
Проектът за бюджет 2018 г. е съобразен с действащите законови и подзаконови нормативни актове и отразява намеренията на общината за провеждане на комплексна финансова политика.
Проектобюджетът е разработен в съответствие с:
- Нормативната уредба: Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г., ПМС №332/22.12.2017 г. за изпълнението на държавния бюджет на РБ за 2018г., Закона за публичните финанси, Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Асеновград, РМС №286/2017 г., изменено с РМС №667 от 01.11.2017 г., за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2018 г.;
- Предложенията на: кметовете на кметства, кметски наместници, директори на дирекции, директори и управители на бюджетни звена /второстепенни разпоредители с бюджет/.
Основните приоритети при съставянето на проекта на бюджет на община Асеновград за 2018 г. са:
- повишаване ефективността от публичните разходи;
- увеличаване обхвата и подобряване качеството на предоставяните от общината публични услуги;
- продължаване на усилията за успешно усвояване на средствата от Европейските фондове и програми;
- реконструкция, основен и текущ ремонт на улици, булеварди и второстепенна улична мрежа, с цел подобряване на транспортния трафик;
- подобряване на материално-техническата база в общинските училища и детски градини;
- поддържане чистотата, уличното осветление и озеленяването на града.
Предвид гореизложеното, проектът за бюджет на Община Асеновград за 2018 г. е разработен както следва:
- в частта за делегирани държавни дейности на база стандарти, определени с Решение на Министерски съвет РМС №286/2017 г., изменено с РМС №667 от 01.11.2017 г., бюджетни взаимоотношения на база на Закона за държавния бюджет на РБългария за 2018 г. и реализирания преходен остатък от държавни приходи за 2017 г.;
- в частта за местни дейности – очаквани собствени приходи и трансфери за местни дейности на база на Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г. и реализирания преходен остатък от местни приходи за 2017 г.
Към датата на публикуването на настоящия проект на бюджет на Община Асеновград за 2018 г. не са получени указания от Министъра на финансите за 2018 г., с които следва да се определят основните насоки за съставянето и изпълнението на общинските бюджети.
- ПРИХОДНА ЧАСТ
Размерът на очакваните приходи за 2018 г. е определен на база размера на общата субсидия за делегираните от държавата дейности, общата изравнителна субсидия и целевата субсидия за капиталови разходи, прогноза на общинската администрация за постъпленията от местни данъци, разпореждане с общинско имущество, приходите от общински такси, глоби, приходи от концесии и други неданъчни приходи и е съобразен с измененията в нормативната уредба.
Утвърденият размер на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджета на община Асеновград за 2018 г. е 25 263 790 лв., както следва:
- Обща субсидия за делегираните от държавата дейности –20 145 390 лв.
- Трансфери за местни дейности – 4 013 300 лв., в т.ч.
– обща изравнителна субсидия – 3 778 100 лв.;
– за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища – 235 200 лв.
- Целева субсидия за капиталови разходи – 1 105 100 лв.
Общият размер на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджета на общината за 2018 г. е завишен с 2 479 509 лв., или с 10,88% в сравнение с утвърдения със закона за ДБРБ за 2017 г., в т.ч: с 1 876 009 лв. обща субсидия за делегираните от държавата дейности, с 502300 лв. общата изравнителна субсидия, с 59 800 лв. целевата субсидия за капиталови разходи и с 41 400 лв. трансфера за зимно поддържане и снегопочистване.
Собствените приходи са определени на базата на постигнатите резултати и тенденциите в тяхното развитие. Взети са предвид определените размери на местните данъци и такси, със съответните нормативни актове и е извършен анализ на събираемостта им през последните три години.
Реализираният преходен остатък от 2017 г. е 5 796 636 лв., в т.ч.
- от държавни приходи – 2 053 767 лв., в т.ч. 145 282 лв. за проекти в образованието;
- от местни приходи – 3 742 869 лв., в т.ч. 11 812 лв. за проекти общинска администрация.
Този остатък спрямо 2016 г. е завишен с 2 123 452 лв., в т.ч. от държавни приходи – 308 459 лв., от местни приходи – 1 814 993 лв..
При съставянето на бюджета за 2018 г. общо планираните приходи, които се очаква да постъпят по бюджета са в размер на 31 595 949 лв., в т.ч.
- приходи за делегирани от държавата дейности– 22 053 875 лв.;
- местни приходи – 9 542 074 лв..
Приходите за финансиране на делегирани от държавата дейности (Приложение №1)
Видовете приходи за финансиране на държавните дейности са: общата субсидия за делегираните от държавата дейности, целева субсидия за капиталови разходи и преходният остатък реализиран към 31.12.2017 г.
В проекта на бюджет за 2018 г. в приходи за финансиране на държавните дейности са заложени само средствата от общата субсидия за делегираните от държавата дейности, чийто размер е 20 145 390 лв. Преходният остатък от 2017 година е в размер на 2 053 767 лв..
В параграф 88-03 „Средства на разпореждане предоставени/събрани от/за сметки за средства от Европейския съюз” са отразени „- 145 282 лв.”. Това са преходни остатъци от няколко училища по проекти, свързани с развитието на образованието.
Относителният дял на държавните приходи за 2018 г. в общия размер на бюджета е 69,80%, а в първоначалния план за 2017 г. е 50,67%.
В сравнение с първоначалния план за 2017 г. размерът на общата субсидия за делегираните от държавата дейности е завишен с 10,27%, или с 1 876 009 лв. Като цяло приходите за делегираните от държавата дейности спрямо първоначалния план за 2017 г. са завишени с 10,99%.
Приходите за финансиране на общински дейности (Приложение №2)
През 2016 г. Община Асеновград започна изпълнението на “Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа с изграждане на ПСОВ за гр.Асеновград, България”, финансиран от Оперативна програма „Околна среда” 2014-2020. В този проект данъкът върху добавената стойност е недопустим разход по оперативната програма и се възстановява на общината от НАП. През 2017 г. започна прехвърлянето на средства от НАП на този данък по сметката на общината. Съгласно указанията на МФ възстановимият от НАП данък върху добавената стойност се предоставя като трансфер от бюджетната сметка на общината по сметката за средствата от ЕС, тъй като разходът е извършен от тази сметка. Това води до намаляване на общата рамка на местните приходи, тъй като съгласно посоченото по-горе те се отразяват в бюджета със знак минус съответно по приходната и разходната част.
През 2017 г. от НАП сме получили средства за ДДС в размер на 6 473 722 лв., които са отразени в уточнения план за 2017 г. със знак минус, както следва: по приходен параграф 6202 „Предоставени трансфери от бюджети и сметки за средствата от ЕС” и по разходен параграф 1901 „Платени държавни данъци, такси и др.” на дейност „Водоснабдяване и канализация” . През 2018 г. в бюджета са заложени да получим такива средства за ДДС в размер на 10 736 661 лв.
Заложеният размер на общинските приходи за 2018 г. е 9 542 074 лв. Техният относителен дял спрямо общия размер на приходите е 30,20%. Ниският процент на местните приходи се дължи на описаните по-горе обстоятелства.
В приходите за местни дейности е заложена цялата сума на целевата субсидия за капиталови разходи в размер на 1 105 100 лв.
Собствените приходи са определени на базата на постигнатите резултати и тенденциите в тяхното развитие. Взети са предвид определените размери на местните данъци и такси, със съответните нормативни актове и извършен анализ на събираемостта им през последните години. Постъпленията от оказваните публични услуги от общината на населението са съобразени с приетата от общинския съвет наредба по чл. 9 от ЗМДТ за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, както и с тенденциите за развитието им.
Преходният остатък от 2017 г. за местните дейности е в размер на 3 742 869 лв.
В параграф 88-03 „Средства на разпореждане предоставени/събрани от/за сметки за средства от Европейския съюз” са отразени „- 11 812 лв.”. Това са преходни остатъци по проект „Хоризонт 2020”.
Размерът на данъчните приходи е 3 959 000 лв., в сравнение с първоначалния план за 2017 г. са увеличени със 279 000 лв. или 7,52% .
В проекта за бюджет на Община Асеновград за 2018 г. заложеният размер на постъпленията от неданъчни приходи е 9 369 596 лв., или с 1 441 712 лв. по-малко в сравнение с първоначално планираните средства за 2017 г., основно поради намаление на заложените за 2018г. приходи от продажби.
В параграф 62-00“Трансфери между бюджети и сметки за средства от ЕС ” са заложени “- 14 056 473 лв.”. Това са средства необходими за съфинансиране и данък добавена стойност по следните проекти: „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационна мрежа с изграждане на ПСОВ” и „Втора комбинирана процедура за проектиране и изграждане на компостиращи инсталации и на инсталации за предварително третиране на битови отпадъци по ОС 2 на ОПОС 2014-2020 на РСУО- регион Асеновград” .
В параграф 83-12 са предвидени средствата в размер на 2 828 193 лв. от банков кредит за определеното за 2018 г. съфинансиране по проект „Проект за рехабилитация на водоснабдителната и канализационна мрежа с изграждане на ПСОВ”.
По този параграф 83-22 се предвижда погасяване на главница от банков кредит от 2014 г. в размер на 375 000 лв.
По параграф 76-00 „Временни безлихвени заеми между бюджети и сметки за средства от ЕС” са заложени средства в рамер на 5 024 104 лв., това са средства, които се възстановяват след получаване на бъзвъзмездна помощ по проекти. В рамките годината се предвижда да бъдат възстановени на фонд ФЛАГ 5 000 000 лв. (§83 82).
- РАЗХОДНА ЧАСТ
Общият размер на разходите по бюджета на Община Асеновград за 2018 г. възлиза на 31 595 949 лв., разпределен както следва:
- за държавни дейности от държавни приходи – 22 053 875 лв. ( относит. дял 69.80%);
- за държавни дейности, дофинан. от местни приходи- 1 538 046 лв. (относит. дял 87 %);
- за местни (общински) дейности – 8 004 028 лв. (относит. дял 33 %).
Общо заложените разходи по видове и относителният им дял в общата рамка са както следва:
- Трудови разходи – 22 027 469 лв., т.е. 69,72% ;
- Разходи за издръжка – 4 254 207 лв., т.е. 13,46%;
- Капиталови разходи – 4 363 843 лв., т.е. 13,81%;
- Резерв за непредвидени разходи – 950 430 лв., т.е. 3,01%.
Разходи по бюджета на общината за 2017 и 2018 г.
Наименование на разходите | Първоначален бюджет 2017 г. | Проекто-бюджет 2018 г. | ||||
Лева | отн.дял(%) от общите | отн.дял(%) от текущите | Лева | отн.дял(%) от общите | отн.дял(%) от текущите | |
Всичко разходи, |
39 217 944 |
100.00% |
х |
31 595 949 |
100.00% |
х |
В т.ч. | ||||||
– текущи разходи,
в т.ч. |
33 636 298 |
85.77% |
100.00% |
26 281 676 |
83.18% |
100.00% |
-трудови разходи-общо,
в т.ч. |
19 582 165 |
49.93% |
58.22% |
22 027 469 |
69.72% |
83.81% |
за държ.д-сти |
16 765 686 |
42,75% |
49.84% |
18 726 210 |
59,27% |
71.25% |
за дофин.държ.д-сти |
1 030 499 |
2.63% |
3.06% |
1 106 349 |
3.50% |
4.21% |
за местни д-сти |
1 785 980 |
4.55% |
5.32% |
2 194 910 |
6.95% |
8.35% |
– издръжка и др.– общо,
в т.ч. |
14 054 133 |
35.84% |
41.78% |
4 254 207 |
13.46% |
16.19% |
за държ.д-сти |
3 097 443 |
7.90% |
9.21% |
3 028 957 |
9.59% |
11.52% |
за дофин.държ.д-сти |
109 599 |
0.28% |
0.33% |
40 997 |
0.13% |
0.16% |
за местни д-сти |
10 847 091 |
27.66% |
32.24% |
1 184 253 |
3.75% |
4.51% |
-капиталови разходи-общо | 4 809 630 | 12.26% | Х | 4 363 843 | 13.81% | Х |
-резерв-общо, в т.ч. | 772 016 | 1,97% | Х | 950 430 | 3,01% | Х |
за местни д-сти | 772 016 | 1,97% | Х | 950 430 | 3,01% | Х |
Разходи за държавни дейности, финансирани от държавни приходи ( Приложение №3 )
Те се финансират от обща субсидия за делегирани от държавата дейности, целева субсидия за капиталови разходи и преходен остатък. Конкретният им размер e определен със Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г., разчетните натурални и стойностни показатели по функции, в съответствие със стандартите, утвърдени с Решение на Министерски съвет №286/2017 г., изменено с РМС №667 от 01.11.2017 г.
За 2018 г. e предвидена 20 145 390 лв. обща субсидия за финансиране на делегирани държавни дейности, при първоначален план за 2017 г. – 18 269 381 лв., т.е. увеличение с 10,27%. Предвидено е завишение на минималната заплата от 01.01.2018 г. на 510 лв. и съответно всички разходи, определящи се на база тази заплата.
Средствата от общата субсидия за делегираните от държавата дейности през 2018 г. се увеличават спрямо първоначалните за 2017 г. както следва:
– Общи държавни служби – с 9,80%;
– Отбрана и сигурност – с 10,11%
– Образование – с 10,34%;
– Здравеопазване – с 18,41%;
– Социално осигуряване, подпомагане и грижи – с 5,68%;
– Почивно дело и култура – с 8,98%.
По-ниският процент на увеличение във функция „Социално осигуряване подпомагане и грижи” е резултат от намаляването на натуралните показатели през 2017 г.
Преходният остатък от 2017 г. от средствата за финансиране на делегираните от държавата дейности е в размер на 2 053 767 лв. При разпределението му са спазени изисквания на чл.88 от Закона за държавния бюджет на РБ за 2017г. В този остатък са включени и средства по проекти в образованието в размер на 145 282 лв., които се изразходват от сметката за средствата от ЕС.
Трудовите разходи са предвидени за 12 месеца. Те са най-значимият разход и през 2018 г. Във връзка с увеличението на минималната работна заплата за страната от 01.01.2018 г. е предвидено средно увеличение с 10% на основните заплати, с изключение на заплатите на кметове и кметски наместници, тъй като през 2018 г. те са с отделен стандарт и там не е предвидено увеличение. Средствата за работни заплати за всички функции ( с изключение на функция „Образование” ) се разпределят по месеци и се утвърждават от общинския съвет в рамките на средствата по единните разходни стандарти. Относителният дял на трудовите разходи за 2018 г. за държавните дейности е 84,91% от проектобюджета за държавните дейности, при първоначален план за 2017 г. – 84,37%.
Текущата издръжка е планирана в съответствие с Единната бюджетна класификация по параграфи и подпараграфи в рамките на средствата по държавните стандарти и преходния остатък. Относителният дял на разходите за текуща издръжка за държавните дейности е 13,74% от проектобюджета за държавните дейности, при първоначален план за 2017 г. – 15,59%.
Разходи за държавни дейности, дофинансирани от общински приходи ( Приложение №4 )
Общият размер на средствата за дофинансиране на държавни дейности е 1 538 046 лв., при първоначален план за 2017 г. – 1 395 498 лв.
През 2018 г. в бюджета на общината от общински приходи се предвиждат да се дофинансират следните държавни дейности: Общинска администрация, Неспециализирани училища, Център за подкрепа на личностно развитие, Дом за възрастни хора с увреждания, Програми временна заетост, Музеи и Читалища.
Разходи за местни дейности ( Приложение №5 )
Разходната част на местните дейности е разработена в съответствие с:
- действащите закони и подзаконови нормативни актове;
- задълженията, произтичащи от решения на общинския съвет, при спазване на приоритетите и потребностите на местната общност.
Разходната част на проектобюджета за 2018 г. е разработена по функции и по основни показатели при отчитане въздействието на:
- уточнените натурални и стойностни показатели, като са изключени еднократните разходи в бюджета на общината за предходната година;
- настъпилите до момента на съставянето на бюджетната прогноза промени в нормативната уредба;
- предвижданото съфинансиране за сметка на бюджета на общината по проекти, финансирани със средства от фондовете на ЕС;
- предложенията на ръководителите на структурни звена, кметове и кметски наместници.
Числеността на персонала и средствата за работни заплати за местните дейности са предвидени съобразно решенията на общинския съвет, в съответствие с нормативната уредба. Минималната работна заплата за 2018 г. се залага на 510 лв..
Прогнозата за капиталовите разходи е съобразена с постъпленията от продажба на нефинансови активи и целевата капиталова субсидия за 2018 г.
Запазва се обема на финансираните дейности и предоставяните услуги на населението.
За местните дейности няма разработени национални стандарти. При планирането им са отчетени достигнатото ниво, измененията в обхвата и качеството на услугите, както и поетите ангажименти пред населението. Видът, обхватът и качеството на местните услуги е в зависимост от решенията на общинския съвет в съответствие с местните традиции, заявените потребности, годишните цели и приоритети съобразно собствените ресурси.
Разходите могат да се групират условно като:
– Разходи за дейности, с определени целеви приходи: за дейност”Чистота” и дейност „Управление на дейностите по отпадъците” са планирани средства за осигуряване на приетата от общинския съвет план-сметка, които следва да се покрият от планираните приходи от такса”битови отпадъци”, други местни приходи и преходния остатък от 2017 г.
– Разходи за издръжка на дейности със споделено финансиране: покриват се частично от такси и цени на услуги. Такива са Общинска администрация, Детски градини.
– Разходи за дейности, за които не се събират такси и цени на услуги – осветление на улици и площади, озеленяване, текущи ремонти и др. , които се осигуряват от общия ресурс на общинските приходи.
– Целеви разходи със социално предназначение – помощи за погребение, помощи по решение на Общинския съвет, издръжка на пенсионерски клубове.
– Целеви разходи, присъщи за издръжка на персонала – разходи за квалификация и обучение, работно облекло, СБКО, транспортни разходи, представителни разходи.
– Трудови разходи на персонала в местните дейности – планирани са на база месечните средства за работни заплати, утвърдени от общинския съвет за всяка дейност.
– Резерв за неотложни и непредвидени разходи – заложени са средства, които са необходими за превантивни и последващи дейности при стихийни бедствия и аварии и други неотложни и непредвидени разходи.
Разходите за местните дейности се финансират от местни приходи, обща изравнителна субсидия, преходен остатък, целева субсидия за капиталови разходи и др. При планирането им е спазено изискването – размерът на разходите за делегирани от държавата дейности, дофинансирани с местни приходи и разходите за местни дейности да бъде равен на размера на местните приходи.
Общият размер на предвидените средства за финансиране на местните дейности е 8 004 028 лв., при първоначален план за 2017 г. – 17 952 317 лв. Драстичното намаление на рамката на средствата за разходите за тези дейности се дължи на обстоятелството, че съгласно указанията на МФ възстановимият от НАП данък върху добавената стойност по проекти по ОП „Околна среда”, където същият е признат за невъзстановим, се отразява по разходната част на бюджета по §1901 на дейност „Водоснабдяване и канализация” със знак минус.
Планирането на резерв за неотложни и непредвидени разходи е практика, чрез която се ограничава въздействието на определени рискове върху изпълнението и постигането на бюджетните цели. Той е предпоставка за осигуряване на гъвкавост и устойчивост в процеса на изпълнение на бюджета.
По функции разходите са разчетени както следва:
- Функция “Общи държавни служби”
За тази функция са заложени бюджетни разходи в размер на 4 870 019 лв., от които 1 870 532 лв., от държавни приходи , в т.ч. 39 332 лв. преходен остатък и 2 999 487 лв. от местни приходи. Във функцията са включени дейностите “Общинска администрация” и “Общински съвет”. Средствата от държавата за общинската администрация са завишени с 9,80%, спрямо първоначалният бюджет за 2017 г.
- Функция „Отбрана и сигурност”
Функцията изцяло се финансира от държавни приходи. Заложените средства са в размер на 272 294 лв., в т.ч. преходен остатък 110 114 лв. В сравнение с 2017 г. стандартите за тази функция са завишени с 10,11%.
Предвиждат се средства за: Местната комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни; Центрове за превенция и консултативни кабинети към тях; обществени възпитатели; издръжка на детска педагогическа стая и районни полицейски инспектори; Отбранително-мобилизационна подготовка и други дейности свързани с отбраната и сигурността.
- Функция “Образование”
При разработването на бюджета за функция ”Образование” са взети предвид предложенията на директорите на учебните заведения и приетата формула за разпределение на средствата по единните стандарти. Предвидените средства за функцията са в размер на 18 396 799 лв., в т.ч. 16 809 860 лв. от държавни приходи, от които преходен остатък 1 090 056 лв. и от местни приходи 1 586 939 лв. В сравнение с 2017 г. стандартите за тази функция са завишени с 10,34%.
- Функция „Здравеопазване”
Предвидените средства за функцията са в размер на 974 842 лв., в т.ч. от държавни приходи 851 342 лв., от които преходен остатък 49 505 и от местни приходи 123 500 лв. В сравнение с 2017 г. стандартите за тази функция са завишени с 18,41%.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: „Детски ясли, детски кухни и яслени групи в ДГ”, „Здравни кабинeти в детски градини и училища”, „Други дейности по здравеопазването”.
- Функция “Социално осигуряване, подпомагане и грижи“.
В социалните дейности всички единни разходни стандарти са определени за натурален показател „място”, като се цели по-ефективно управление на бюджетните средства и по-голяма гъвкавост от общините, развиващи социални услуги.
Планирани са бюджетни разходи в размер на 2 329 160 лв., от които 1 753 218 лв. от държавни приходи, в т.ч. от преходен остатък 569 004 лв. и 575 942 лв. от местни приходи.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: “Дом за възрастни хора с увреждания”, “Домашен социален патронаж”, “Клубове на пенсионера”, “Програми временна заетост”, „Центрове за настаняване от семеен тип”, “Личен асистент”, „Дневни центрове” и “Други служби и дейности по социалното осигуряване подпомагане и грижи”.
- Функция “Жилищно строителство, БКС и опазване на околната среда”
Разчетените бюджетни средства за заплати, осигурителни вноски и текуща издръжка във всички дейности в това направление са изцяло с местен характер като същите са обезпечени със средства от собствени приходоизточници, общата изравнителна субсидия и трансфери за местни дейности. Разчетени са и средства за организирано сметопочистване, сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане на депа, съгласно приетата план-сметка за дейностите по чл. 66 от ЗМДТ.
За поддържане на благоустройствените и комунални дейности по бюджета за 2018 г. са разчетени средства за улично осветление, В и К, ремонт на улична мрежа, чистота, озеленяване и други дейности свързани с благоустройството и комуналното стопанство, в т.ч. за:
- водоснабдяване и канализация – (-)10 736 661 лв. (възстановен от НАП ДДС по проекти на ОП”Околна среда”)
- осветление на улици и площади – 615 052 лв.;
- изграждане, ремонт и поддържане на ул. мрежа – 2 246 869 лв.
- други дейности по жилищното строителство – 709 397 лв.;
- други дейности по опазване на околната среда – 147 371 лв.;
- озеленяване – 504 928 лв. ;
- чистота – 2 391 955 лв.;
- пречистване на отпадъчни води от населени места – 821 674 лв. ( предвидени са разходи за въвеждане в експлоатация на Пречиствателна станция за отпадни води);
- управление на дейностите по отпадъците – 743 802 лв.
- Функция “Почивно дело, култура и религиозни дейности”
Единният разходен стандарт за финансиране на музеите с регионален характер и читалищата е на база натурален показател субсидирана бройка. В сравнение с 2017 г. стандартите за тази функция са завишени с 8,98%.
Заложени са бюджетни разходи в размер на 2 199 786 лв., от които 496 629 лв. от държавни приходи, в т.ч. преходен остатък 31 970 и от местни приходи 1 703 157 лв.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са: “Читалища”, “Спортни бази и “Спорт за всички”, “Градска библиотека”, Музеи”, “Радиовъзел”, “Други дейности по културата”, “Обредни домове и зали”.
Държавната субсидия за 2018 г. за читалищата е в размер на 276 375 лв. Сумата е на база субсидирана численост 33 бр. и стандарт 8 375 лв.
За културните прояви от местно и национално значение в общината през 2018 г. са предвидени средства в размер на 200 000 лв.
За подпомагане на дейността на спортните клубове на територията на общината и спортните бази са заложени средства в размер на 350 000 лв.
През годината допълнително ще се предоставят средства от републиканския бюджет по Постановление на Министерски съвет №129/2000 г. в държавната дейност ”Спорт за всички” за училищата и детските градини, на база защитени проекти, за подпомагане на физическото възпитание и спорта.
- Функция “Икономически дейности и услуги”
Планираните бюджетни разходи са от местните приходи в размер на 3 793 232 лв.
Дейностите, които ще се финансират към тази функция са:
Управление, контрол и регулиране на дейностите по транспорта и пътищата – Предвидени са средства за текущи разходи в размер на 312 000 лв.
Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътища – От местните приходи са предвидени средства в размер на 940 200 лв.
Други дейности по транспорта – Предвиждат се средства в размер на 208 000лв. за заплащане на поевтиняването на ежемесечните карти за вътрешноградските линии на пенсионери, съгласно решение на Общинския съвет .
Други дейности по туризма – Предвиждат се средства в размер на 265 000 лв. за ОП”Туризъм”.
Общински пазари и тържища – Средствата заложени за общинския пазар са в размер на 439 305 лв.
Други дейности по икономиката – От общинските приходи са предвидени средства в размер 1 628 727 лв., в т.ч. 387 268 лв. за дейност ”Инспекторат, паркинги и гаражи”.
- Функция “Разходи некласифицирани в другите функции”
Заложени са бюджетни разходи в размер на 1 315 430 лв. от местни приходи. Относителният дял на тези разходи представлява 4,16% от бюджета на общината.
Дейностите към тази функция са: “Разходи за лихви”и “Резерв”.
Разходи за лихви – 365 000 лв.
Резерв за местни дейности – 950 430 лв., заложени са средства за предотвратяване на последици от стихийни бедствия и аварии; средства за реализиране на проекти или устойчивост по проекти и др. непредвидени и неосигурени с финансов ресурс разходи.
ІІІ. КАПИТАЛОВИ РАЗХОДИ
Средствата за капиталовите разходи, отразени в бюджета, са съобразени с предложения проект на разчет за капиталови разходи на община Асеновград за 2018 г. в приложение №6.
При съставяне на проекта на разчет за финансиране на капиталовите разходи за 2018г. са взети предвид преходни обекти от 2017 г., за които има сключени и неизпълнени договори и обекти, за които са обявени процедури по ЗОП за избор на изпълнител. При залагането на новите обекти са взети предвид предложенията на второстепенните разпоредители, кметовете на населени места в общината, на граждани и организации. Включени са ремонти на сгради и улици в лошо състояние, които се нуждаят от неотложен ремот, закупуване на ДМА, необходими за дейността на общинска администрация и от други структури с общинско/държавно финансиране. Новите предложения са на стойност 997 800 лв., разпределени за финансиране от преходен остатък, приходи от продажби и собствени приходи.
В Разчет за финансиране на капиталовите разходи за 2018г. са включени и всички обекти, които ще бъдат финансирани със средства от ЕС.
Заложените средства за капиталови разходи по бюджета за 2018 г. са 4 363 843 лв., по източници както следва:
- от средства от държавния бюджет (целева субсидия за капиталови разходи) – 1 105 100 лв.;
- от преходен остатък – 1 775 743 лв., в т ч. 37 458 лв. от бедствия и аварии, 47 928 от целева капиталова субсидия, 128 250 лв. целеви трансфер за училища и 1 562 107 лв. ;
- от собствени приходи – 1 483 000 лв., в т. ч. от продажби 1 371 000 лв. и 112 000 лв. от други местни приходи;
Допълнително за капиталови разходи по проекти по оперативни програми са предвидени средства в размер 43 898 289 лв.
Всички средства предвидени за капиталови разходи са в размер на 48 262 132 лв..
Заложените капиталови разходи в проекта на бюджета за 2018 г. са 13,81% от общата рамка на проектобюджета.
Предвидените капиталови разходи за 2018 г. по видове са както следва:
- за основни ремонти на дълготрайни материални активи (§51) – 2 941 858 лв.;
- за придобиване на дълготрайни материални активи (§52) – 1 015 888 лв.;
- за придобиване на нематериални дълготрайни активи (§53) – 223 797 лв.;
- за придобиване на земя (§54) – 182 300 лв.;
- за съфинансиране на капиталови разходи по проекти: – 3 994 346 лв..